Studier av film, TV och litteratur

I några studier undersöker vi filmer och TV, men också life writing, det vill säga självbiografiskt baserade romaner och memoarer.

En analys av Amanda Kernells film Charter (2020) diskuterar definitioner av ”ensamstående mamma” i en kontext av vårdnadstvist och hotande förlust av barn. En studie om Katja i teveserien Bonusfamiljen fokuserar på hur denna karaktär balanserar singelskap, moderskap och samarbetet med barnets pappa.

Inom svensk life writing har det under 2000-talet kommit ut flera böcker av manliga författare och journalister, som skriver sina mammors livsberättelser. Dessa böcker berättar om det ensamstående moderskapet i ett livslångt perspektiv, och erbjuder på så vis en motvikt mot de många berättelser som fokuserar på att bli ensamstående mamma i ett visst livsskede. Ett exempel är Peter Handbergs Den vita fläcken (2015), som analyseras i en artikel om hur det går att skriva sin ensamma mammas livstid ur ett ”sonligt” perspektiv.

Ensamföräldrar i böcker och film

Läs mer om studierna av dagstidningar

Illustration av en pappa som bär sitt barn på axlarna.

Illustration: Linnea Blixt