Från psykiatriskt sjukhus till bostadsrätt

Målning av kvinna i profil mot en blå och rosa bakgrund.

Målning av Augusta Strömberg, patient på Ulleråker 1900-1954 / Uppsala universitets bildbank

Detta projekt undersöker hur de psykiatriska sjukhusets kulturarv ”görs” i stadsutvecklingsprocesser med speciellt fokus på hur personer med psykisk ohälsa åminns. Projektets mål är att teoretisera de psykiatriska sjukhusens kulturarv och erbjuda verktyg för praktiskt arbete med detta kulturarv i samband med stadsutvecklingsprocesser.

• Period: 2020-01-01 – 2024-12-31
  • Finansiär: Formas

Om projektet

Att göra kulturarv hänvisar till idén om att kulturarv är en kulturell process kopplat till mänskliga handlingar. Kulturarv förstås som ett verb – som något vi gör. Projektet fokuserar på Ulleråker (Uppsala) med utblickar till andra platser. I projektet studeras offentlig konst; gatu-, plats- och kvartersnamn samt kyrkogårdar.

Projektet ställer följande frågor:

• hur åminns personer med psykisk ohälsa under och efter statsutvecklingsprocesser?
  • vilka processer skapar det psykiatriska sjukhusets kulturarv och hur ska detta kulturarv förstås?
  • vilken roll spelar mentalism i görandet av det psykiatriska sjukhusets kulturarv.

En kritisk diskursanalys kommer att användas för att analysera hur personer med psykisk ohälsa åminns och den roll som mentalism spelar i detta. Metoden kommer att bidra till att identifiera diskurser och normativa processer som är aktiva i skapandet av detta arv. Materialet diskuteras med hjälp av Mad Studies som en teoretisk metod. Mad Studies strävar efter att ifrågasätta mentalistiska diskurser med syftet att avbryta dem.

Forskningsartiklar

Populärvetenskapliga artiklar