Samhällssponsorering för flyktingintegration

Vi använder en randomiserad kontrollerad studie (RCT) för att utvärdera effekterna av Samhällssponsorering (Community Sponsorship, CS) modellen för integration av flyktingar i Sverige. CS-modellen matchar nyanlända flyktingar med lokala kontakter från värdkommunen med målet att förbättra språkkunskaper, kulturell utbyte och nya sociala nätverk. Vi har samarbetat med flera kommuner som arbetar nära lokala organisationer för samhällssponsorering för att skapa dessa matchningar.

Vår studie kommer att vara den första randomiserade utvärderingen av detta populära program, som har hjälpt till med omlokalisering av hundratusentals flyktingar över hela världen. Som sådan kommer detta projekt att bidra till den breda forskningen och samhällsdiskussionen om integration genom att studera en innovativ och skalbar intervention. Vi utvärderar ingripandet utifrån dess effekter på social och ekonomisk integration, samt värden, hälsa och välbefinnande.

Forskare

Mounir Karadja

Olle Hammar

Akib Khan

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin