Ulrike Schnaas
Educational developer at University Administration; Division for Quality Enhancement; Academic Teaching and Learning
- Telephone:
- +46 18 471 68 24
- Mobile phone:
- +46 70 425 00 91
- E-mail:
- ulrike.schnaas@uu.se
- Visiting address:
- Dag Hammarskjöldsväg 7
75237 Uppsala - Postal address:
- Box 256
75105 Uppsala
More information is available to staff who log in.
Short presentation
This text is not available in English, therefore the Swedish version is shown.
Jag disputerade vid Stockholms universitet med en avhandling i tyska med litteraturvetenskaplig inriktning. Sedan 2005 arbetar jag som pedagogisk utvecklare vid Uppsala universitet.
Keywords
- aktiv studentmedverkan
- inkluderande forskarhandledning
- inkluderande undervisning
- pedagogisk utveckling
- universitetspedagogik
Biography
This text is not available in English, therefore the Swedish version is shown.
Jag undervisar på högskolepedagogiska grundkursen, kursutvecklingskursen och mentorsutbildningen. Jag genomför också konsultationer, verkstäder och seminarier, bland annat om inkluderande undervisning och genus- och mångfaldsmedveten forskarhandledning. Tillsammans med min kollega Maja Elmgren ansvarar jag för mentorsnätverket vid enheten för universitetspedagogik.
Särskilda intresseområden är kollegial handledning, aktiv studentmedverkan, genus- och mångfaldsmedveten (forskar)handledning och strategisk pedagogisk utveckling.
Jag ingår i redaktionen för tidskriften "Högre utbildning".
Publications
Selection of publications
- Med distans till distansen (2023)
- Forskarhandledares reflektioner över genus och mångfald (2023)
- Students as Change Agents (2021)
- 10 000 år på fem timmar (2021)
- An Active Student Participation Companion (2019)
- Breaking ground and building bridges (2016)
- Peer reflection on inclusive supervision (2016)
- Genusperspektiv på forskarseminariet (2016)
- Engaging Students as Partners in Learning and Teaching: A Guide for Faculty. (2015)
- Könsmedveten forskarhandledning (2011)
- Das Phantastische als Erzählstrategie in vier zeitgenössischen Romanen (2004)
Recent publications
- Med distans till distansen (2023)
- Forskarhandledares reflektioner över genus och mångfald (2023)
- Students as Change Agents (2021)
- 10 000 år på fem timmar (2021)
- An Active Student Participation Companion (2019)
All publications
Articles
- Med distans till distansen (2023)
- Breaking ground and building bridges (2016)
- Peer reflection on inclusive supervision (2016)
- Engaging Students as Partners in Learning and Teaching: A Guide for Faculty. (2015)
- Der literarische Entwurf weiblicher Adoleszenz in Karen Duves Dies ist kein Liebeslied und Sabine Neumanns Das Mädchen Franz (2004)
- Beyer-Jordan, Gabriele: Literarische Labyrinthe. Über die Bewegungen des skandinavischen Romans der 1980er Jahre zwischen Ich und Welt, Wirklichkeit und Fiktion, Mythos und Aufklärung (1999)
- Williams, Anna: Åttitalister och kvinnliga åttitalister. Genus och kanon i litteraturhistoriska översiktsverk (1998)
- Møller Jensen, Elisabeth (red): Nordisk kvindelitteraturhistorie bd. 3. Vide verden. 1900-1960 (1998)
Books
- An Active Student Participation Companion (2019)
- Das Phantastische als Erzählstrategie in vier zeitgenössischen Romanen (2004)
Chapters
- Forskarhandledares reflektioner över genus och mångfald (2023)
- Students as Change Agents (2021)
- 10 000 år på fem timmar (2021)
- Genusperspektiv på forskarseminariet (2016)
- En god inlärningsmiljö på distans (2002)
Conferences
- Addressing a gender perspective in postgraduate supervisors ́ training in a scholarly way (2014)
- Vad innebär inkluderande handledning? (2012)
- Das Verstehen von Welt vom Rande aus oder: Was haben "dirty realism" und phantastische Erzählweise gemeinsam? (2002)
- Wo sich Realismus und Phantastik begegnen. Das Spiel mit dem Phantastischen in Karen Duves "Regenroman" (2002)