Preschool Teacher Role in Development
15 credits
Reading list, Bachelor's level, 4PE003
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Dahlberg, Gunilla; Lenz Taguchi, Hillevi, Förskola och skola: om två skilda traditioner och om visionen om en mötesplats, Stockholm, HLS (Högsk. för lärarutbildning), 1994Compulsory
- Engström, Lizbeth, Omvårdnad - Vad är det? Ur praktikers perspektiv, ur teoretikers perspektiv, Uppsala universitet, C-uppsatser från Pedagogiska institutionen nr 1998:16, 1998Compulsory
- Forsell, Anna, Boken om pedagogerna, 5:e, Stockholm, Liber, 2005Compulsory
- Johansson, Eva; Pramling Samuelsson, Ingrid, Omsorg - en central aspekt av förskolepedagogiken: exemplet måltiden, Part of: Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 6, no. 2, 2001, p. 81–101Compulsory
- Skolverket, Kvalitet i förskolan: allmänna råd och kommentarer., Stockholm, Skolverket, 2005Compulsory
- Jensen, Mikael; Harvard, Åsa, Leka för att lära: utveckling, kognition och kultur, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Compulsory
- Lindström, Gunnar; Pennlert, Lars Åke, Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik, 3. uppl., Umeå, Fundo, cop. 2006Compulsory
- Lunneblad, Johannes, Den mångkulturella förskolan: motsägelser och möjligheter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Compulsory
- Läroplan för förskolan Lpfö 98: reviderad 2010, Stockholm, Skolverket, 2010Compulsory
- Skollagen (2010:800): med Lagen om införande av skollagen (2010:801), Stockholm, Norstedts juridik, 2010Compulsory
- Tullgren, Charlotte, Den välreglerade friheten: att konstruera det lekande barnet, Malmö, Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2003Compulsory
- Riddersporre, Bim; Persson, Sven, Utbildningsvetenskap för förskolan, 1. utg., Stockholm, Natur & kultur, 2010Compulsory
- Vallberg Roth, Ann-Christine, De yngre barnens läroplanshistoria: från 1800-talets mitt till idag, 2., [rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Compulsory
- Persson, Elsie; Campner, Eva, Vardagsperspektiv: pedagogens syn på läroplanen för förskolan, Stockholm, Gothia, 2000Compulsory
- Dahlberg, Gunilla; Moss, Peter; Pence, Alan, Från kvalitet till meningsskapande: postmoderna perspektiv - exemplet förskolan, Stockholm, HLS förl., 2002Compulsory
- Markström, Ann-Marie, Att förstå förskolan: vardagslivets institutionella ansikten, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007Compulsory
- Åberg, Ann; Lenz Taguchi, Hillevi, Lyssnandets pedagogik: etik och demokrati i pedagogiskt arbete, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2005Compulsory
* Compulsory