Preschool Teacher Role in Development
15 credits
Reading list, Bachelor's level, 4PE003
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Engström, Lizbeth, Omvårdnad - Vad är det? Ur praktikers perspektiv, ur teoretikers perspektiv, Uppsala universitet, C-uppsatser från Pedagogiska institutionen nr 1998:16, 1998Compulsory
- Gannerud, Eva; Rönnerman, Karin, Att fånga lärares arbete: bilder av vardagsarbete i förskola och skola, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2007Compulsory
- Jensen, Mikael; Harvard, Åsa, Leka för att lära: utveckling, kognition och kultur, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Compulsory
- Lindström, Gunnar; Pennlert, Lars Åke, Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik, 3. uppl., Umeå, Fundo, cop. 2006Compulsory
- Lunneblad, Johannes, Den mångkulturella förskolan: motsägelser och möjligheter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Compulsory
- Tullgren, Charlotte, Den välreglerade friheten: att konstruera det lekande barnet, Malmö, Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2003Compulsory
- Riddersporre, Bim; Persson, Sven, Utbildningsvetenskap för förskolan, 1. utg., Stockholm, Natur & kultur, 2010Compulsory
- Gustafsson, Lars H., Förskolebarnets mänskliga rättigheter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Compulsory
- Gren, Jenny, Etik i pedagogiskt vardagsarbete, 3. uppl., Stockholm, Liber, 2007Compulsory
- Nordin-Hultman, Elisabeth; Collsiöö, Jan, Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande., 1. uppl., Stockholm, Liber, 2004Compulsory
- Forssell, Anna, Boken om pedagogerna, 6., [omarb.] uppl., Stockholm, Liber, 2011Compulsory
- Johansson, Eva; Pramling Samuelsson, Ingrid, Omsorg - en central aspekt av förskolepedagogiken: exemplet måltiden, Part of: Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 6, no. 2, 2001, p. 81–101Compulsory
- Jonsson, Agneta, Nuets didaktik: förskolans lärare talar om läroplan för de yngsta, Kristianstad, Kristianstad University Press, 2011Compulsory
- Westberg, Johannes, Förskolorna som försvann: Småbarnsskolornas marginalisering 1860-1937, Part of: Vägval i skolans historia: tidskrift från Föreningen för svensk undervisningshistoria, no. Nr 3-4, 2009, p. 20–24Compulsory
- Folke-Fichtelius, Maria, Förskola på gränsen, Part of: Vägval i skolans historia: tidskrift från Föreningen för svensk undervisningshistoria, no. Nr. 3-4, 2009, p. 15–19Compulsory
- Vallberg Roth, Ann-Christine, De yngre barnens läroplanshistoria: från 1800-talets mitt till idag, 2., [rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Compulsory
- Persson, Elsie; Campner, Eva, Vardagsperspektiv: pedagogens syn på läroplanen för förskolan, Stockholm, Gothia, 2000
- Niss, Gunilla; Söderström, Anna-Karin; Lundquist, Sophia, Små barn i förskolan: den viktiga vardagen och läroplanen, 2. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2006
- Engberg, Anna-Karin, Förskolan: barns första skola!, Lund, Studentlitteratur, 2003
- Johansson, Eva; Pramling Samuelsson, Ingrid, "Att lära är nästan som att leka": lek och lärande i förskola och skola, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2007
- Sigsgaard, Erik, Utskälld, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2003
- Sträng, Monica H.; Persson, Siv, Små barns stigar i omvärlden: om lärande i sociokulturella samspel., Lund, Studentlitteratur, 2003 (Lund
- Öhman, Margareta, Den viktiga vardagen: vardagsberättelser och värdegrund, 2. uppl., Stockholm, Liber, 2008
- Skollagen (2010:800): med Lagen om införande av skollagen (2010:801), Stockholm, Norstedts juridik, 2010Compulsory
- Läroplan för förskolan Lpfö 98: reviderad 2010, Stockholm, Skolverket, 2010Compulsory
- Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter, Stockholm, UNICEF Sverige, 2009Compulsory
* Compulsory