Education A
30 credits
Reading list, Bachelor's level, 2PE170
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Illeris, Knud, Lärande, 2., [rev. och utök.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007Compulsory
- Phillips, D.C; Soltis, Jonas F, Perspektiv på lärande, Norstedts, 2010Compulsory
- Svensson, Lennart, Introduktion till pedagogik, Stockholm, Norstedts akademiska förlag, 2009Compulsory
- Säljö, Roger, Lärande och kulturella redskap: om lärprocesser och det kollektiva minnet, Stockholm, Norstedts akademiska förlag, 2005Compulsory
- Medicinsk Vetenskap nr 3 2011 Tema lärande, Medicinsk Vetenskap, 2011, http:/
/ Compulsoryissuu.com/ karolinska_institutet/ docs/ mv_nr_3_2011?mode=embed& layout=http%3A%2F%2Fskin.issuu.com%2Fv%2Fdark%2Flayout.xml& showFlipBtn=true
Main group 2
- Vad påverkar resultaten i svensk grundskola: kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer, Stockholm, Skolverket, 2009Compulsory
- Larsson, Esbjörn; Westberg, Johannes, Utbildningshistoria: en introduktion, Studentlitteratur, 2011Compulsory
- Lawton, Denis; Gordon, Peter, A history of Western educational ideas, London, Woburn, 2002Compulsory
Main group 3
- Bourdieu, Pierre; Passeron, Jean-Claude, Reproduktionen: bidrag till en teori om utbildningssystemet, Lund, Arkiv, 2008Compulsory
- Foucault, Michel, The Subject and Power, The University of Chicago Press, 1982Compulsory
- Foucault, Michel, Övervakning och straff: fängelsets födelse, 4., översedda uppl., Lund, Arkiv, 2003Compulsory
- Hutchby, I, Power in Discourse: The Case of Arguments on a British Talk Radio, Part of: Discourse & society., 1996, p. 481–497Compulsory
- Jonsson, Rickard; Milani, Tommaso M., Här är alla lika! Jämlikhetsideologi och konstruktionen av den "Andre" i media och skola, Part of: Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, 2009, p. 67–86Compulsory
- Nørholm, Morten, "2.4 Om skolens/uddannelsessystemets sociale og symbolske funktion - Bourdieu & Passeron i bogen la reproduction". In: Om den sociale og symbolske funktion af uddannelsesevalueringer., København: HEXIS Forlag, 2008, http:/
/ Compulsorywww.hexis.dk/ bog-4.html - Olikhetens paradigm: intersektionella perspektiv på o(jäm)likhetsskapande, Lund, Studentlitteratur, 2005Compulsory
- Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv: en presentation av: Karl Marx & Friedrich Engels, Émile Durkheim, Michel Foucault, Niklas Luhmann, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Thomas Ziehe, Anthony Giddens, Lund, Studentlitteratur, 2004Compulsory
- Simmons, K; Lecouteur, A, Modern racism in the media: constructions of `the, Part of: Discourse & society., 2008, p. 667–687Compulsory
- Zacko Smith, Jeffery D; Smith, G. Pritchy, Recognizing and Utilizing Queer Pedagogy, Academic Journal, 2010Compulsory
Main group 4
- Handbok för grupparbete: att skapa fungerande grupparbeten i undervisning, Lund, Studentlitteratur, 2005
- Hartman, Sven G., Skrivhandledning för examensarbeten och rapporter., Stockholm, Natur och kultur, 2003Compulsory
* Compulsory