Special Needs Education in Preschool
5 credits
Reading list, Bachelor's level, 4PE074
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Assarson, Inger, Utmaningar i en skola för alla: några filosofiska trådar, Stockholm, Liber, 2009Compulsory
- Bjar, Louise; Frylmark, Astrid, Barn läser och skriver: specialpedagogiska perspektiv, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Compulsory
- Hjörne, Eva, Negotiating the 'problem-child'. Child identity, parenting, and institutional agendas. Qualitative Social Work 4/4, Qualitative Social Work 4/4, 2005Compulsory
- Jakobsson, Inga-Lill; Nilsson, Inger, Specialpedagogik och funktionshinder, Stockholm, Natur & kultur, 2011Compulsory
- Janson, Ulf, Delaktighet som social process - om lekande och kamratkultur i förskolan, Part of: Delaktighetens språk, Lund, Studentlitteratur, 2004, p. 173 –199. 26 s.Compulsory
- Kinge, Emilie; Lindelöf, Inger, Barnsamtal: den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter, Lund, Studentlitteratur, 2008Compulsory
- Kvalitet i förskolan: allmänna råd och kommentarer, Stockholm, Skolverket, 2005Compulsory
- Matematik i förskolan, 1. uppl., Göteborg, NCM/Nämnaren, cop. 2006Compulsory
- Sandberg. Anette, Med sikte på förskolan: barn i behov av stöd, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Compulsory
- Sandén, Ingrid, När tryggheten känns avlägsen, Part of: Leka för att lära: utveckling, kognition och kultur, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009, p. 189–203Compulsory
- Ds 2008:23. FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Stockholm: Socialdepartementet. Hämtad från http://www.regeringen.se/sb/d/10055/a/101918
- Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter, Stockholm, UNICEF Sverige, 2009
- Salamancadeklarationen och Salamanca +10, [Stockholm], Svenska Unescorådet, [2006]
* Compulsory