Children's Language and Interaction in Preschool
5 credits
Reading list, Bachelor's level, 4PE075
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Björk-Willén,, Polly, Händelser vid datorn. Förskolebarns positioneringsarbete och datorspelets agens, Part of: Barn: nytt fra forskning om barn i Norge, no. 3-4, 2011Compulsory
- Evaldsson, Ann-Carita; Sparrman, Anna, Barns visuella kulturer + kamratkulturer=sant, Part of: Den väsentliga vardagen: några diskursanalytiska perspektiv på tal, text och bild, Stockholm, Carlsson, 2009, p. 93–132Compulsory
- Hagtvet, Bente Eriksen, Språkstimulering.: D. 1 Tal och skrift i förskoleåldern, 1. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 2004Compulsory
- Johansson, Eva, Att utveckla strategier för att komma in i lek, Part of: Didaktiska studier från förskola och skola, 1. uppl., Malmö, Gleerups utbildning, 2008, no. Kap 8Compulsory
- Klerfelt, Anna, Sagor i ny skepnad - barn berättar med dator, Part of: Utm@ningar och e-frestelser: IT och skolans lärkultur, Stockholm, Prisma, 2002, p. 257–279Compulsory
- Lindroth, Jonas, Kreativitet, mediekultur och informationsteknik. En studie om barn som skapar datorspel, Part of: Utm@ningar och e-frestelser: IT och skolans lärkultur, Stockholm, Prisma, 2002, p. 233–256Compulsory
- Löfdahl, Annica, Förskolebarns gemensamma lekar: mening och innehåll, Lund, Studentlitteratur, 2004Compulsory
- Mellgren, E; Gustafsson, K, Early Childhood Literacy and Children's Multimodal Expressions in Preschool, Part of: Educational Encounters: Nordic Studies in Early Childhood Didactics, Dordrecht, Springer Science+Business Media B.V., 2011, vol. 4, p. 173–189Compulsory
- Welén, Therese, Kunskap kräver lek., Stockholm, Myndigheten för skolutveckling, 2003Compulsory
- Björklund, Elisabeth, Att erövra litteracitet: små barns kommunikativa möten med berättande, bilder, text och tecken i förskolan, Göteborg, Acta Universitatis Gothoburgensis, 2008Compulsory
- Kultti, Anne, Flerspråkiga barn i förskolan: villkor för deltagande och lärande, Göteborg, Acta Universitatis Gothoburgensis, 2012Compulsory
- Björk-Willén, Polly, Lära och leka med flera språk: socialt samspel i flerspråkig förskola, 1 uppl., Linköping, Tema Barn, Linköpings universitet, 2006Compulsory
- Kyratzis, Amy, Talk and interaction among children and the co-construction of peer groups and peer culture, Part of: Annual review of anthropology, vol. 33, 2004, p. 625–649Compulsory
- Gjems, L; Lökken, G, "Hverdagssamtalene-barnehagens glemte laeringsarena?" Barns laering om språk og gjennom språk. Samtaler i barnehagen. Oslo: Cappelen Damm.: "Why explanations matter: a study of co-construction of explanations between teachers and children in evereday conversations in kindergarten"., Part of: European early childhood education research journal, vol. 19, no. 4, 2011, p. 501–513Compulsory
* Compulsory