Assessment, Evaluation and Governing, for Preschool Teachers
10 credits
Reading list, Master's level, 4PE026
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Folke-Fichtelius, Maria; Lundahl, Christian, Bedömning i och av skolan: praktik, principer, politik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur AB, 2010Compulsory
- Dahlberg, Gunilla; Moss, Peter; Pence, Alan R., Beyond quality in early childhood education and care: languages of evaluation, Third edition.Compulsory
- Folke-Fichtelius, Maria; Lundahl, Christian, Förskolebarns lärande som mått på kvalitet, Kommande antologi, 2013Compulsory
- Jarl, Maria; Rönnberg, Linda, Skolpolitik: från riksdagshus till klassrum, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2010Compulsory
- Hartman, Laura, Konkurrensens konsekvenser: vad händer med svensk välfärd, 2. uppl., Stockholm, SNS förlag, 2011Compulsory
- Körner, Svante; Wahlgren, Lars, Praktisk statistik, 4., [rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012Compulsory
- Lenz Taguchi, Hillevi, Emancipation och motstånd: dokumentation och kooperativa läroprocesser i förskolan, Stockholm, HLS förl., 2000Compulsory
- Lindgren, Anne-Li; Sparrman, Anna, m att bli dokumenterad: Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation, Part of: Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 8, no. 1-2, 2003, p. 58–69. 11 s.Compulsory
- Sheridan, Sonjad 1952-; Pramling Samuelsson, Ingrid, Barns lärande: fokus i kvalitetsarbetetc Sonja Sheridan & Ingrid Pramling Samuelsson, 1. uppl., Stockholmb Liber,c 2009, Liber, 2009Compulsory
- Sheridan, Sonja, Dimensions of pedagogical quality in preschool, Part of: International journal of early years education., vol. 15, no. 2, 2007, p. 197–217. 20 s.Compulsory
- Starting Strong II: Early Childhood Education and Care, Paris, Organisation for Economic Co-operation and Development, 2006Compulsory
- Starting strong III: a quality toolbox for early childhood education and care., Paris, OECD, cop. 2012Compulsory
- Svenning, Bente, Vad berättas om mig?: barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation, Lund, Studentlitteratur, 2011Compulsory
- Månsson, Annika; Vallberg Roth, Ann-Christine, Individual development plans from a critical didactic perspective: Focusing on Montessori- and Reggio Emilia-profiled preschools in Sweden, Part of: Journal of early childhood research: ECR.Compulsory
- Wehner-Godée, Christina, Lyssnandets och seendets villkor: pedagogisk dokumentation - DVD, bok, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2011Compulsory
- Whetton, Chris, A brief history of a testing time: national curriculum assessment in England 1989-2008, Part of: Educational research: the journal of the NFER, vol. 51, no. 2, 2009, p. 137–159Compulsory
- Åsén, Gunnar, Utvärdering i förskolan: frågor och exempel, Stockholm, Skolverket, [2002]Compulsory
- Åsén, Gunnar; Vallberg Roth, Ann-Christine, Utvärdering i förskolan: en forskningsöversikt, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2012Compulsory
Main group 2
- Hörnfeldt, Helena, Prima barn, helt u.a.: normalisering och utvecklingstänkande i svensk barnhälsovård 1923-2007, Göteborg, Makadam, 2009
- Lutz, Kristian, Konstruktionen av det avvikande förskolebarnet: en kritisk fallstudie angående utvecklingsbedömningar av yngre barn, Malmö, Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2006
- Palla, Linda, Med blicken på barnet: om olikheter inom förskolan som diskursiv praktik, Malmö, Malmö högskola, Lärarutbildningen, 2011
Main group 3
- Benn, Siv, Att upptäcka barns lärandeprocess, Part of: Förskolan: barns första skola!, Lund, Studentlitteratur, 2003, p. 105–120
- Bjervås, Lise-Lotte, Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan: en diskursanalys, Göteborg, Acta Universitatis Gothoburgensis, 2011
- Bue, E, TRAS i barnehagen: En kvantitativ studie av hvordan TRAS-materialet, Trondheim: NTNU, 2007
- Carr, Margaret, Assessment in early childhood settings: learning stories, London, Paul Chapman, 2001
- Clark, Alison, How to listen to very young children: The mosaic approach, Part of: Child care in practice: Northern Ireland journal of multi-disciplinary child care practice., vol. 7, no. 4, 2001, p. 333–341
- Doverborg, Elisabet; Ansett, Siv, Barn ritar och berättar, Part of: Förskolan: barns första skola!, Lund, Studentlitteratur, 2003, p. 83–104
- Gullo, Dominic F., Alternative means of assessing children's learning in early childhood classrooms., Part of: Handbook of research on the education of young children / edited by Bernard Spodek, Olivia N. Saracho, 2. ed., Mahwah, N.J., Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, 2006, p. 443–456
- Harms, Thelma; Clifford, Richard M., Utvärdering i förskolan: ECERS-metoden: kvalitetsbedömning av basfunktioner i förskolemiljö för barn 3-6 år, Stockholm, Psykologiförl., 1994
- Holm, Lars, Sproglig evaluering i daginstitutioner: Hvad er formålet?, Dansk Pedagogisk Tidskrift 57(4), 26-33., 2009
- Laevers, Ferre, Well-being and involvement in care settings: A process oriented self-evaluation instrument, (SiCs) Brussel: Kind & Gezin, 2005
- Lyngseth, Else, Erfaringen med bruk av TRAS-observationer i barnehagen, Part of: Norsk pedagogisk tidskrift., vol. 92, no. 5, 2008, p. 352–363
- Markström,, Ann-Marie, Förskolans utvecklingssamtal- ett komplex av aktiviteter i tid och rum, Part of: Educare: 2009:1 artiklar, Malmö, Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2009, vol. 1, p. 51–67
- Palmer, Anna, Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan: pedagogisk dokumentation, Stockholm, Skolverket, 2012
- Förskola, före skola - lärande och bärande: kvalitetsgranskningsrapport om förskolans arbete med det förstärkta pedagogiska uppdraget, Stockholm, Skolinspektionen, 2012
- Förskolans pedagogiska uppdrag, Stockholm, Skolinspektionen, 2011
- Läroplan för förskolan Lpfö 98: reviderad 2010, Stockholm, Skolverket, 2010
- Skollagen (2010:800): med Lagen om införande av skollagen (2010:801), Stockholm, Norstedts juridik, 2010
* Compulsory