Curriculum Theory and Didactical Perspectives on Education for Preschool Teachers
10 credits
Reading list, Master's level, 4PE027
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Hansén, Sven-Erik; Forsman, Liselott, Allmändidaktik: vetenskap för lärare, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Compulsory
- Andersson, K; Gullberg, A, What is science in preschool and what do teachers have to know to empower the children?, Cultural Studies of Science Education., 2012Compulsory
- Bernstein, Basil, Om samhällsklass och den osynliga pedagogiken, Part of: Makt, kontroll och pedagogik: studier av den kulturella reproduktionen, 1. uppl., Stockholm, LiberFörlag, 1983Compulsory
- Braun, V; Clarke, V, Using thematic analysis in psychology, Part of: Qualitative research in psychology, vol. 3, 2006, p. 77–101Compulsory
- Broady, Donald, Den dolda läroplanen, Part of: Krut: kritisk utbildningstidskrift, vol. 127, p. 11–98Compulsory
- Broady, Donald, Trettio år efteråt - ett återbesök hos den dolda läroplanen, Part of: Krut: kritisk utbildningstidskrift, vol. 127, p. 5–10Compulsory
- Bronäs, Agneta; Runebou, Niclas, Ämnesdidaktik: en undervisningskonst, Stockholm, Norstedt, 2010Compulsory
- Dewey, John, Individ, skola och samhälle: utbildningsfilosofiska texter, 4., [utök.] utg. / b urval, inledning och kommentarer av Sven Hartman ..., Stockholm, Natur och kultur, 2004Compulsory
- Englund, Thomas, Om relevansen av begreppet didaktik, Part of: Acta Didactica Norge, vol. 1, 2007, p. 1–11Compulsory
- Forsberg, Eva; Englund, Tomas; Sundberg, Daniel, Vad räknas som kunskap? Läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola, Stockholm: Liber, 2012Compulsory
- Liberg, Caroline, Den didaktiska reliefen - att vara lärare, Part of: Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare], 1. utg., Stockholm, Natur & kultur, 2010, p. 215–230. (15 s.)Compulsory
- Lundgren, Ulf P., Att organisera omvärlden: en introduktion till läroplansteori, 2. [dvs. 4.] uppl., Stockholm, Utbildningsförl. på uppdrag av Gymnasieutredningen, 1989Compulsory
- Perspektiv på barndom och barns lärande: en kunskapsöversikt om lärande i förskolan och grundskolans tidigare år, Stockholm, Skolverket, 2010Compulsory
- Roberts, D.A, Developing the concept of 'curriculum emphases' in science education, Part of: Nordisk pedagogik: journal of nordic educational research, vol. 14, no. 1, 1994, p. 10–25. (16 s.)Compulsory
- Sandell, Klas; Östman, Johan; Östman, Leif, Miljöundervisningens traditioner, Part of: Miljödidaktik: naturen, skolan och demokratin, Lund, Studentlitteratur, 2003, p. 129–143 (14.s.)Compulsory
- Soler, Janet; Miller, Linda, The struggle for early Childhood Curricula: A comparision of the English Foundation Stage Curriculum, Te Wha"riki and Reggio Emilia, Part of: International journal of early years education., vol. 11, no. 1, 2003, p. 57–68. (11 s.)Compulsory
- Starting strong II: early childhood education and care, Paris, Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), cop. 2006Compulsory
- Starting strong III: a quality toolbox for early childhood education and care., Paris, OECD, cop. 2012Compulsory
- Textens mening och makt: metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys, 2., [omarb.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2005Compulsory
- Vallberg Roth, Ann-Christine, Läroplaner för yngre barn, Part of: Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 6, no. 4, 2001, p. 241–269. (29 s.)Compulsory
- Östman, Johan; Östman, Leif, Inledning; Miljöundervisningens traditioner, Part of: Miljödidaktik: naturen, skolan och demokratin, Lund, Studentlitteratur, 2003, p. 129–143. (15 s.)Compulsory
- Östman, Leif, Analys av utbildningens diskursivitet. Normer och följemeningar i text och handling, Part of: Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, vol. 17, Tema didaktiska undersökningar, no. 3, 2008, p. 113–137. (24 s.)Compulsory
* Compulsory