Swedish as a Second Language B, Teacher Education Programme, Upper Secondary School
30 credits
Reading list, Bachelor's level, 5NS177
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Carlsson, Marie, "Vi och våra invandrare" - Normer och värderingar i några sfi-läromedel/svenska för invandrare, Part of: Kritisk läsning av pedagogiska texter: genus, etnicitet och andra kategoriseringar, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011, p. 202–231Compulsory
- Carlsson, Marie; von Brömssen, Kerstin, Kritisk läsning av pedagogiska texter, Part of: Kritisk läsning av pedagogiska texter: genus, etnicitet och andra kategoriseringar, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011, p. 15–39Compulsory
- Eklund Heinonen, Maria, Bedömning av muntlig språkfärdighet och processbarhet. Grammatisk språkförmåga i ett muntligt språktest, Part of: Språkinlärning, språkdidaktik och teknologi: rapport från ASLA:s höstsymposium i Lund, 8-9 november 2007 = Language learning, language teaching and technology: papers from the ASLA symposium in Lund, 8-9 November, 2007, Uppsala, ASLA, 2008, p. 49–62Compulsory
- Flyman Mattsson, Anna; Håkansson, Gisela, Bedömning av svenska som andraspråk: en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Compulsory
- Kuyumcu, Eija, Bedömning av elevtexter i ett genrepedagogiskt perspektiv, Part of: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, p. 119–141Compulsory
- Liberg, Caroline, Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar, Part of: Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande, Stockholm, Sigma, 2001Compulsory
- Magnusson, Ulrika, Grammatisk metafor i läromedelstexter, Part of: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, p. 155–163Compulsory
- Mattlar, Jörgen, Mångfald och etnicitet i svenska som andraspråk för vuxenstuderande, Part of: Kritisk läsning av pedagogiska texter: genus, etnicitet och andra kategoriseringar, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011, p. 181–200Compulsory
- McNamara, Timothy Francis, Language testing, Oxford, Oxford University Press, 2000Compulsory
- Olofsson, Mikael; Sjöqvist, Lena, Bedömning i svenska som andraspråk, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Compulsory
- Olvegård, Lotta, Språkliga val i lärobokstexter i historia, Part of: Kritisk läsning av pedagogiska texter: genus, etnicitet och andra kategoriseringar, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011, p. 282–300Compulsory
- Sundberg, Gunlög, Att bedöma andraspråkstexter, Part of: Textvård: att läsa, skriva och bedöma texter, Stockholm, Norstedts akademiska förlag, 2006, p. 102–110Compulsory
- Tankarna springer före: att bedöma ett andraspråk i utveckling, Stockholm, HLS förlag, 2005Compulsory
- Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning och bedömning, Stockholm, Skolverket, 2009
Main group 2
- Damber, Ulla, Om tidig läsutveckling i det mångspråkiga samhället, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Compulsory
- Gibbons, Pauline, Lyft språket, lyft tänkandet: språk och lärande, 1. uppl., Uppsala, Hallgren & Fallgren, 2010Compulsory
- Hedman, Christina, Flerspråkig elev med dyslexi?, Part of: Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012, p. 98–128Compulsory
- Hedman, Christina, Läsutveckling hos flerspråkiga, Part of: Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012, p. 78–97Compulsory
- Hägerfeldt, Gun; Dabeski, Goce; Söderström Lareu, Monica, Greppa språket: ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet, Stockholm, Skolverket, 2011Compulsory
- Johansson, Britt; Sandell Ring, Anniqa, Låt språket bära - språk- och kunskapsutveckling i skolans alla ämnen, Part of: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, p. 96–115Compulsory
- Kuyumcu, Eija, Genrepedagogik som verktyg i språk- och kunskapsutvecklande undervisning och lärande, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Compulsory
- Lidberg, Caroline, Genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv, Part of: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, p. 303–317Compulsory
- Magnusson, Ulrika, Skrivande på ett andraspråk, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Compulsory
- Olofsson, Mikael, Genrepedagogik med lärare i gymnasieskolan och vuxenutbildningen, Part of: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, p. 247–269Compulsory
- Reichenberg, Monica, Vägar till läsförståelse: texten, läsaren och samtalet, 1. uppl., Stockholm, Natur & kultur, 2008Compulsory
- Schleppegrell, Mary J, Functional grammar in the classroom, Part of: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, p. 79–96Compulsory
- Sellgren, Mariana, Ämnesundervisning för flerspråkiga elever – integrering av språk och innehåll, Part of: Stärkta trådar: flerspråkiga barn och elever utvecklar språk, litteracitet och kunskap: utvärdering av Stockholms stads storstadssatsning - målområde språkutveckling och skolresultat, Spånga, Rinkeby språkforskningsinstitut, 2005, p. 200–295Compulsory
- Sjökvist, Lena, När språket inte gör tanken rättvisa - att bedöma flerspråkiga elevers språk och kunskapsutveckling, Part of: Pedagogisk bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap, Stockholm, HLS förlag, 2005, p. 67–89
- Wedin, Åsa, Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Compulsory
Main group 3
- Andersson, Lars-Gunnar, Dialekter och sociolekter, Part of: Sociolingvistik, 2. uppl., Liber, 2013Compulsory
- Axelsson, Monica, Språkarv, språkidentifikation och språkfärdighet, Part of: Postskriptum: språkliga studier till minnet av Else Wijk-Andersson., Uppsala, Hallgren & Fallgren, 2001, p. 11–28Compulsory
- Bijvoet, Ellen; Fraurud, Kari, "Rinkebysvenska" och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Compulsory
- Bijvoet, Ellen, Språkattityder, Part of: Sociolingvistik, 2. uppl., Liber, 2013Compulsory
- Boyd, Sally; Bredänge, Gunlög, Attityder till brytning - exemplet utländska lärare i svenska skolor, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013
- Börestam, Ulla; Huss, Leena, Språkliga möten: tvåspråkighet och kontaktlingvistik., Lund, Studentlitteratur, 2001Compulsory
- Dahl, Östen, Språkets enhet och mångfald, 2., [uppdaterade] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007Compulsory
- Eliaso Magnusson, Josefina, Språk som ingång till gemenskap, Part of: Flerspråkighet, identitet och lärande: skola i ett föränderligt samhälle, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010, p. 79–94Compulsory
- Gunnarsdotter Grönberg, Anna, Ungdomsspråk, Part of: Sociolingvistik, 2. uppl., Liber, 2013Compulsory
- Hertzberg, Fredrik, Gräsrotsbyråkrati och normativ svenskhet: hur arbetsförmedlare förstår en etniskt segregerad arbetsmarknad, Stockholm, Arbetslivsinstitutet, cop. 2003Compulsory
- Josephson, Olle, Engelskan i 2000-talets Sverige, Part of: Engelskan i Sverige: språkval i utbildning, arbete och kulturliv, Stockholm, Norstedts ordbok, 2004, p. 7–24Compulsory
- Lainio, Jarmo, Tvåspråkighet och språkkontakter i Sverige, Part of: Sociolingvistik, 2. uppl., Liber, 2013Compulsory
- Lindberg, Inger, I det nya mångspråkiga Sverige, Part of: Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, vol. 18, no. 2, 2009, p. 9–37Compulsory
- Lindberg, Inger, Myter om tvåspråkighet, Språkvård nr 4, 2002, http://www.spraknamnden.se/sprakvard/innehallsforteckning/4_02/Lindberg.pdfCompulsory
- Lundström, Catrin, Svenskhetens utsida, Part of: I & M: invandrare & minoriteter, no. 6, 2007, p. 5–8Compulsory
- Melander, Björn, Språkpolitik och språkvård, Part of: Sociolingvistik, 2. uppl., Liber, 2013Compulsory
- Namei, Shidrok, Language choice among Iranians in Sweden, Part of: Journal of multilingual and multicultural development., vol. 29:5, 2008, p. 419–437Compulsory
- Nelson, Marie, Professionella och socialiserade kommunikativa strategier. Anspråkstalande kvinnor och män i arbete, Part of: Språk och kön i nutida och historiskt perspektiv: studier presenterade vid Den sjätte nordiska konferensen om språk och kön, Uppsala 6-7 oktober 2006 = Language and gender in contemporary and historical perspective: studies presented at the Sixth Nordic Conference on Language and Gender, Uppsala, Sweden, October 6-7, 2006, Uppsala, Uppsala universitet, 2007, p. 287–298Compulsory
- Nordberg, Bengt, Vad är sociolingvistik?, Part of: Sociolingvistik, 2. uppl., Liber, 2013Compulsory
- Nygren-Junkin, Lilian, Modersmål har vi allihopa - här med, och där med, Part of: Språkvård, vol. 2006, no. 3, 2006, p. 11–17Compulsory
- Ohlsson, Maria, Språk och genus, Part of: Sociolingvistik, 2. uppl., Liber, 2013Compulsory
- Hyltenstam, Kenneth, Sveriges sju inhemska språk: ett minoritetsspråksperspektiv, Lund, Studentlitteratur, 1999Compulsory
Main group 4
- Bell, Judith, Introduktion till forskningsmetodik, 4., [uppdaterade] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2006Compulsory
- Lagerholm, Per, Språkvetenskapliga uppsatser, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2010Compulsory
- Strömquist, Siv, Uppsatshandboken: råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser, 4. uppl., Uppsala, Hallgren & Fallgren, 2006Compulsory
- Hammarberg, Björn, Teoretiska ramar för andraspråksforskning, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Compulsory
- Befring, Edvard, Forskningsmetodik och statistik, Lund, Studentlitteratur, 1994
- Denscombe, Martyn, Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna, 2. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009
- Dysthe, Olga, Skriva för att lära: skrivande i högre utbildning, Lund, Studentlitteratur, 2002
- Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2002
- Gustafsson, Bengt; Hermerén, Göran; Petersson, Bo, Vad är god forskningssed?: synpunkter, riktlinjer och exempel, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2005
- Hultman, Tor G., Svenska akademiens språklära, 1. uppl., Stockholm, Svenska akad., 2003
- Jarrick, Arne; Josephson, Olle, Från tanke till text: en språkhandbok för uppsatsskrivande studenter, 2., [översedda]uppl., Lund, Studentlitteratur, 1996
- Språkriktighetsboken, 1. uppl., Stockholm, Norstedts akademiska förlag, 2005
- Svenska skrivregler., 2., [utök.]uppl., Stockholm, Liber, 2000
* Compulsory