Curriculum Theory and Didactical Perspectives on Education for Preschool Class and Primary School, Years 1-3 and 4-6
10 credits
Reading list, Bachelor's level, 4PE086
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Hansén, Sven-Erik; Forsman, Liselott, Allmändidaktik: vetenskap för lärare, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Compulsory
- Allmänna råd med kommentarer för planering och genomförande av undervisningen: för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan, Stockholm, Skolverket, 2011Compulsory
- Almqvist, Jonas, Artefaktanvändning i undervisningssammanhang: En privilegieringsanalys., Part of: Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, vol. 17, no. 3, 2008, p. 47–68, 22 s.Compulsory
- Broady, Donald (1991), Den dolda läroplanen, Part of: Krut: kritisk utbildningstidskrift., 1980, p. 52 s.Compulsory
- Broady, Donald, Trettio år efteråt - ett återbesök hos den dolda läroplanen, Part of: Krut: kritisk utbildningstidskrift, vol. 127, p. 5–10Compulsory
- Bronäs, Agneta; Runebou, Niclas, Ämnesdidaktik: en undervisningskonst, Stockholm, Norstedt, 2010Compulsory
- Dewey, John; Hartman, Sven G.; Lundgren, Ulf P., Individ, skola och samhälle: pedagogiska texter, 3. utg., Stockholm, Natur och kultur, 1998Compulsory
- Douglas, Roberts, Analyzing school science courses: the concept of companion meaning, Part of: Problems of meaning in science curriculum, New York ; a London, Teachers College Press, cop. 1998, p. 5–12Compulsory
- Forsberg, Eva; Englund, Tomas; Sundberg, Daniel, Vad räknas som kunskap? Läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola, Stockholm: Liber, 2012Compulsory
- Carlsson, Marie; Brömssen, Kerstin von, Kritisk läsning av pedagogiska texter: genus, etnicitet och andra kategoriseringar, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Compulsory
- Kumashiro, Kevin K, Postperspektiv på antidiskriminerande undervisning i engelska, matematik och samhälls- och naturorienterande ämnen, Part of: Tidskrift för genusvetenskap, no. 1, 2009, p. 11–34Compulsory
- Lindström, Gunnar; Pennlert, Lars-Åke, Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik., 5. uppl., Umeå, Fundo, cop. 2012Compulsory
- Lundgren, Ulf P., Att organisera omvärlden: en introduktion till läroplansteori, 2. [dvs. 4.] uppl., Stockholm, Utbildningsförl. på uppdrag av Gymnasieutredningen, 1989Compulsory
- Läromedlens roll i undervisningen: grundskollärares val, användning och bedömning av läromedel i bild, engelska och samhällskunskap, [Stockholm], Skolverket, 2006Compulsory
- Molin, Lena, Rum, frirum och moral: en studie av skolgeografins innehållsval, Uppsala, Department of Social and Economic Geography, Geography, Uppsala University, c 2006Compulsory
- Perspektiv på barndom och barns lärande: en kunskapsöversikt om lärande i förskolan och grundskolans tidigare år, Stockholm, Skolverket, 2010Compulsory
- Sandell, Klas; Östman, Johan; Östman, Leif, Miljöundervisningens traditioner, Part of: Miljödidaktik: naturen, skolan och demokratin, Lund, Studentlitteratur, 2003, p. 129–143 (14.s.)Compulsory
- Bergström, Göran; Boréus, Kristina, Textens mening och makt: metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys, 3., [utök.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012Compulsory
- Tydliga mål och kunskapskrav i grundskolan: förslag till nytt mål- och uppföljningssystem: betänkande, Stockholm, Fritze, 2007Compulsory
- Vallberg Roth, Ann-Christine, Läroplaner för de yngre barnen: utvecklingen från 1800-talets mitt till idag., Part of: Pedagogisk forskning i SverigeCompulsory
- Östman, Leif, Analys av utbildningens diskursivitet. Normer och följemeningar i text och handling, Part of: Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, vol. 17, Tema didaktiska undersökningar, no. 3, 2008, p. 113–137. (24 s.)
- Lundgren, Ulf P. et al., Lärande, skola, bildning 3:e utgåvan, 3. uppl., Natur & Kultur, 2014
* Compulsory