Assessment, Evaluation and Governing, for Preschool Teachers
10 credits
Reading list, Master's level, 4PE026
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Folke-Fichtelius, Maria; Lundahl, Christian, Bedömning i och av skolan: praktik, principer, politik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur AB, 2010Compulsory
- Dahlberg, Gunilla; Moss, Peter; Pence, Alan R., Beyond quality in early childhood education and care: languages of evaluation, Third edition.Compulsory
- Eidevald, Christian, Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan: hallå, hur gör man?, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2013Compulsory
- Folke-Fichtelius, Maria; Lundahl, Christian, Förskolebarns lärande som mått på kvalitet, Kommande antologi, 2013Compulsory
- Jarl, Maria; Rönnberg, Linda, Skolpolitik: från riksdagshus till klassrum, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2010Compulsory
- Hartman, Laura, Konkurrensens konsekvenser: vad händer med svensk välfärd, 2. uppl., Stockholm, SNS förlag, 2011Compulsory
- Lenz Taguchi, Hillevi, Varför pedagogisk dokumentation?: verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan, 2., [rev. och uppdaterade] uppl., Malmö, Gleerup, 2013Compulsory
- Lindgren, Anne-Li; Sparrman, Anna, m att bli dokumenterad: Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation, Part of: Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 8, no. 1-2, 2003, p. 58–69. 11 s.Compulsory
- Månsson, Annika; Vallberg Roth, Ann-Christine, Individual development plans from a critical didactic perspective: Focusing on Montessori- and Reggio Emilia-profiled preschools in Sweden, Part of: Journal of early childhood research: ECR.Compulsory
- Sheridan, Sonjad 1952-; Pramling Samuelsson, Ingrid, Barns lärande: fokus i kvalitetsarbetetc Sonja Sheridan & Ingrid Pramling Samuelsson, 1. uppl., Stockholmb Liber,c 2009, Liber, 2009Compulsory
- Sheridan, Sonja, Dimensions of pedagogical quality in preschool, Part of: International journal of early years education., vol. 15, no. 2, 2007, p. 197–217. 20 s.Compulsory
- Starting Strong II: Early Childhood Education and Care, Part of: Starting Strong II: Early Childhood Education and Care, Paris, Organisation for Economic Co-operation and Development, 2006Compulsory
- Starting strong III: a quality toolbox for early childhood education and care., Part of: Starting strong III: a quality toolbox for early childhood education and care., Paris, OECD, cop. 2012Compulsory
- Stukát, Staffan; Norlin, Viveka, Statistikens grunder, Lund, Studentlitteratur, 1993Compulsory
- Svenning, Bente, Vad berättas om mig?: barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation, Lund, Studentlitteratur, 2011Compulsory
- Whetton, Chris, A brief history of a testing time: national curriculum assessment in England 1989-2008, Part of: Educational research: the journal of the NFER, vol. 51, no. 2, 2009, p. 137–159Compulsory
- Åsén, Gunnar, Utvärdering i förskolan: frågor och exempel, Stockholm, Skolverket, [2002]Compulsory
- Åsén, Gunnar; Vallberg Roth, Ann-Christine, Utvärdering i förskolan: en forskningsöversikt, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2012Compulsory
Main group 3
- Bjørndal, Cato R. P., Det värderande ögat: observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2005
- Förskola, före skola - lärande och bärande: kvalitetsgranskningsrapport om förskolans arbete med det förstärkta pedagogiska uppdraget, Stockholm, Skolinspektionen, 2012
- Förskolans pedagogiska uppdrag, Stockholm, Skolinspektionen, 2011
- Läroplan för förskolan Lpfö 98: reviderad 2010, Stockholm, Skolverket, 2010
- Nordin-Hultman, Elisabeth; Collsiöö, Jan, Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2004
- Skollagen (2010:800): med Lagen om införande av skollagen (2010:801), Stockholm, Norstedts juridik, 2010
* Compulsory