Conversation as Professional Practice in Special Needs Education
7.5 credits
Reading list, Master's level, 4PE153
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Asp-Onsjö, Lisa, Elevdokumentation och föräldrainflytande och motsånd i den svenska skolan, Utbildning & Demokrati, Vol. 21, nr 3., 2012
- Engquist, Anders, Samtalsmetodik för alla professioner, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015
- Hjörne, Eva, Negotiating the 'problem-child'. Child identity, parenting, and institutional agendas. Qualitative Social Work 4/4, Qualitative Social Work 4/4, 2005
- Hylander, Ingrid, Elevhälsa i retorik och praktik, Vetenskapsrådet, 2011
- Handledning i pedagogiskt arbete, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007
- Selander, Ulla-Britt; Selander, Staffan, Professionell handledning, 2., [utvidgade och rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007
- Sundqvist, Christel, Den samarbetande läraren: lärarhandledning och samundervisning i skolan, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014
- Thomson, C, Collaborative Consultation to Promote Inclusion: Voices from the Classroom, International Journal of Inclusive Education, 17 (18), 2013
- Evaldsson, A; Karlsson, Y, Shaping marginalized identities and indexing deviant behaviours in a special education needs unit., Rotterdam: Sense Publishers, 2012
- Hjörne, E; Evaldsson, A, Att normalisera de marginaliserade: Om motstånd och kategoriseringsarbete i specialpedagogisk praktik i Sverige, Utbildnings och Demokrati, 21(3): 5-12, 2012
- Heidegren, Carl-Göran, Erkännande, 1. uppl., Malmö, Liber, 2009
- Hilmarsson, Hilmar Thór, Samtalet med känslomässig intelligens, 4., uppdaterade uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012
- Kinge, Emilie; Lindelöf, Inger, Barnsamtal: den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter, Lund, Studentlitteratur, 2008
- Rautalinko, Erik, Samtalsfärdigheter: stöd för vägledning och ledarskap, Stockholm, Liber, 2007
- Hägg, Kerstin.; Kuoppa, Svea Maria., Professionell vägledning: med samtal som redskap, Enskede, TPB, 2007
- Bladini, Kerstin, Handledning som verktyg och rum för reflektion: en studie av specialpedagogers handledningssamtal, Karlstad, Institutionen för utbildningsvetenskap, 2004
- Möllås, Gunvie, "Detta ideliga mötande": En studie av hur kommunikation och samspel konstituerar gymnasieelevers skolpraktik, Jönköping, Högskolan för lärande och kommunikation, 2009
- Sahlin, Birgitta, Utmaning och omtanke: en analys av handledning som en utvidgad specialpedagogisk funktion i skolan med utgångspunkt i tio pionjärers berättelser, Stockholm, HLS Förlag, 2004
- Sundqvist, Christel, Perspektivmöten i skola och handledning: lärares tankar om specialpedagogisk handledning, Åbo, Åbo Akademi, 2012
- Bülow, Pia; Persson Thunqvist, Daniel; Sandén, Inger, Delaktighetens praktik: det professionella samtalets villkor och möjligheter, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2012
- Evaldsson, A; Velasquez, A, Maskulina iscensättningar och sociala kategoriseringar i en ADHD grupp., Utbildning och Demokrati, 21(3), 2012