Conversation as Professional Practice in Special Needs Education

7.5 credits

Reading list, Master's level, 4PE153

A revised version of the reading list is available.

Main group 1

  • Asp-Onsjö, Lisa, Elevdokumentation och föräldrainflytande och motsånd i den svenska skolan, Utbildning & Demokrati, Vol. 21, nr 3., 2012
  • Engquist, Anders, Samtalsmetodik för alla professioner, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015
  • Hjörne, Eva, Negotiating the 'problem-child'. Child identity, parenting, and institutional agendas. Qualitative Social Work 4/4, Qualitative Social Work 4/4, 2005
  • Hylander, Ingrid, Elevhälsa i retorik och praktik, Vetenskapsrådet, 2011
  • Handledning i pedagogiskt arbete, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007
  • Selander, Ulla-Britt; Selander, Staffan, Professionell handledning, 2., [utvidgade och rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007
  • Sundqvist, Christel, Den samarbetande läraren: lärarhandledning och samundervisning i skolan, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014
  • Thomson, C, Collaborative Consultation to Promote Inclusion: Voices from the Classroom, International Journal of Inclusive Education, 17 (18), 2013
  • Evaldsson, A; Karlsson, Y, Shaping marginalized identities and indexing deviant behaviours in a special education needs unit., Rotterdam: Sense Publishers, 2012
  • Hjörne, E; Evaldsson, A, Att normalisera de marginaliserade: Om motstånd och kategoriseringsarbete i specialpedagogisk praktik i Sverige, Utbildnings och Demokrati, 21(3): 5-12, 2012

FOLLOW UPPSALA UNIVERSITY ON

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin