Speech Pathology in Language, Reading and Numeracy Disorders in School-Aged Children
10.5 credits
Reading list, Bachelor's level, 3LG351
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Høien, Torleiv; Lundberg, Ingvar, Dyslexi: från teori till praktik, 2., [uppdaterade och omarb.] utg., Stockholm, Natur & kultur, 2013Compulsory
- Kliniska riktlinjer för logpedisk utredning av läs-och skrivsvårigheter, Svenska Logopedförbundet
- Kamhi, Alan G.; Catts, Hugh W., Language and reading disabilities, 3. ed., Harlow, Pearson education limited, 2014Compulsory
- Hartelius, Lena et al., Logopedi, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2008Compulsory
- Bjar, Louise; Frylmark, Astrid, Barn läser och skriver: specialpedagogiska perspektiv, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Compulsory
- Bjar, Louise; Liberg, Caroline, Barn utvecklar sitt språk, 2., [uppdaterade] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Compulsory
- Dehaene, Stanislas, Reading in the brain: the science and evolution of a human invention, New York, Viking, 2009Compulsory
- Galaburda, Albert M. et al., From genes to behavior in developmental dyslexia, Part of: Nature.: Neuroscience, vol. 9, 2006, p. 1213–1217Compulsory
- Ericson, Britta, Utredning av läs- och skrivsvårigheter, 4. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Compulsory
- Björnström, Markus, Värt att veta om dyskalkyli, 1. uppl., Stockholm, Natur & kultur, 2012
- Skagerlund, Kenny; Träff, Ulf, Number Processing and Heterogeneity of Developmental Dyscalculia: Subtypes With Different Cognitive Profiles and Deficits, SAGE PUBLICATIONS INC, 2016
- Al-Baldawi, Riyadh, Familjen i exil: flyktingfamiljer i en interkulturell och psykosocial kontext, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2017]
- Det hänger på språket: lärande och språkutveckling i grundskolan, Lund, Studentlitteratur, 2006
- Elliott, Julian; Grigorenko, Elena L., The dyslexia debate, New York, NY, Cambridge University Press, 2014
- Frylmark, Astrid, Språklekar i skolan: övningar i språklig förmåga och medvetenhet för elever med läs och skrivsvårigheter/dyslexi, 5. tr., Härnösand, OrdAF, 2006
- Hedenius, Martina, Procedural and declarative memory in children with developmental disorders of language and literacy, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis, 2013
- Helander, Per, Möjligheter med hinder: rapportsamling om grav språkstörning: [specialpedagogik med inriktning mot grav språkstörning, 30 hp], Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2009-2010
- Kalnak, Nelli, Family history, clinical marker and reading skills in children with specific language impairment, Stockholm, Karolinska Institutet, 2014
- Klingberg, Torkel, Den lärande hjärnan: om barns minne och utveckling, 1. utg., Stockholm, Natur & kultur, 2011
- Läs- och skrivsvårigheter/dyslexi i grundskolan, Stockholm, Skolinspektionen, 2011
- Martin, Deidre, Speech and language difficulties in the classroom, 2. ed., London, David Fulton, cop. 2003
- Myrberg, Mats, Dyslexi: en kunskapsöversikt, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2007
- Ramus, Franck, Neurobiology of dyslexia: a reinterpretation of the data, Part of: Trends in neurosciences., vol. 27, no. 12, 2004, p. 720–726
- Ramus, Franck; Szenkovits, Gayanesh, What phonological deficit?, Part of: The quarterly journal of experimental psychology, vol. 61, no. 1, 2008, p. 129–141
- Sjöberg, Malena; Sjöberg, Julia, Ibland låtsas jag att jag förstår: en bok om elever med språkstörning, Stockholm, Afasiförbundet i Sverige, cop. 2007
- Stackhouse, Joy; Wells, Bill, Children's speech and literacy difficulties.: [1] a psycholinguistic framework, London, Whurr Publishers, 1997
- Söderqvist, Tord, Alternativa verktyg för tillgänglighet och delaktighet: implementering och användning av IT i klassrummet, Stockholms universitet: Specialpedagogiska institutionen, 2012, Fulltext
- Tunmer, William, Defining dyslexia, Part of: Journal of learning disabilities., vol. 43, no. 3, 2010, p. 229–243
- Ericson, Britta, Utredning av läs- och skrivsvårigheter, 4. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010
- Vellutino, F; Fletcher, J; Snowling & Scanlon, D, Specific reading disabilities (dyslexia): what have we learned in the last four decades.
- Vernersson, Inga-Lill, Specialpedagogik i ett inkluderande perspektiv, 2., [uppdaterad och utök.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007
- von Mentzer, Cecilia, Uttal och stavning: granskning av stavningsförmågan hos nio barn med uttalssvårigheter, Karolinska institutet: Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik, 2005
- Attwood, Tony, Den kompletta guiden till Aspergers syndrom, 2. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011
- Gillberg, Christopher, Ett barn i varje klass: om ADHD och DAMP, 2., [rev.] uppl., Stockholm, Cura, 2005
- Juul, Kirsten, Barn med uppmärksamhetsstörningar: en handledning för lärare och annan pedagogisk personal, Lund, Studentlitteratur, 2005
- Kadesjö, Björnd 1945-, Barn med koncentrationssvårigheter, 3. uppl., Stockholmb Liber,c 2008, Liber, 2008
- Åsberg, Jakob, Patterns of language and discourse comprehension skills in school-aged children with autism spectrum disorders, Part of: Scandinavian journal of psychology, vol. 51, no. 6, 2010, p. 534–539
* Compulsory