Curriculum Theory and Didactical Perspectives on Education for Preschool Teachers
10 credits
Reading list, Master's level, 4PE027
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Andersson, K.; Gullberg, A., What is science in preschool and what do teachers have to empower the children, Part of: Cultural studies of science educationCompulsory
- Pramling Samuelsson, Ingrid; Tallberg Broman, Ingegerd, Barndom, lärande och ämnesdidaktik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Compulsory
- Braun, V.; Clarke, V., Using thematic analysis in psychology, Part of: Qualitative research in psychology, vol. 3, 2006, p. 77–101Compulsory
- Broady, Donald, Den dolda läroplanen, Part of: Krut: kritisk utbildningstidskrift, vol. 127, p. 11–98Compulsory
- Broady, Donald, Trettio år efteråt - ett återbesök hos den dolda läroplanen, Part of: Krut: kritisk utbildningstidskrift, vol. 127, p. 5–10Compulsory
- Bronäs, Agneta; Runebou, Niclas, Ämnesdidaktik: en undervisningskonst, Stockholm, Norstedt, 2010Compulsory
- Dewey, John, En analys av det reflekterade tänkandet, Part of: Reflektion och praktik i läraryrket, 2., [rev. och uppdaterade] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007, p. 13Compulsory
- Dewey, John, Individ, skola och samhälle: utbildningsfilosofiska texter, 4., [utök.] utg. / b urval, inledning och kommentarer av Sven Hartman ..., Stockholm, Natur och kultur, 2004Compulsory
- Didaktiska studier från förskola och skola, 1. uppl., Malmö, Gleerups utbildning, 2008Compulsory
- Dolk, Klara, Olikhet, aktivism och kritiskt tänkande i förskolan. Nedslag i Australien och Sverige, Part of: En rosa pedagogik: jämställdhetspedagogiska utmaningar, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2011Compulsory
- Englund, Tomas, Didaktisk kompetens, 1991Compulsory
- Forsberg, Eva; Englund, Tomas; Sundberg, Daniel, Vad räknas som kunskap? Läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola, Stockholm: Liber, 2012Compulsory
- Hedefalk, Maria; Almqvist, Jonas; Lidar, Malena, Teaching for action competence, Part of: SAGE open, vol. 4, no. 3, 2014, p. 1–8Compulsory
- Lundgren, Ulf P. et al., Lärande, skola, bildning 3:e utgåvan, 3. uppl., Natur & Kultur, 2014Compulsory
- Miller, Linda; Soler, Janet, The Struggle for Early Childhood Curricula: a comparison of the English Foundation Stage Curriculum, Te Whäriki and Reggio Emilia, Part of: International journal of early years education., vol. 11, no. 1, 2003, p. 57–68Compulsory
- Starting strong II: early childhood education and care, Part of: Starting Strong II: Early Childhood Education and Care, Paris, Organisation for Economic Co-operation and Development, 2006Compulsory
- Sund, Per, Att välja undervisningsinnehåll, Part of: Lärande i handling: en pragmatisk didaktik, Studentlitteratur AB, 2015
- Vallberg Roth, Ann-Christine, Läroplaner för yngre barn, Part of: Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 6, no. 4, 2001, p. 241–269. (29 s.)Compulsory
- Östman, Leif, Analys av utbildningens diskursivitet. Normer och följemeningar i text och handling, Part of: Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, vol. 17, Tema didaktiska undersökningar, no. 3, 2008, p. 113–137. (24 s.)Compulsory
- Hedefalk, Maria; Almqvist, Jonas; Lundqvist, Eva, Teaching in preschool, Part of: Nordic studies in education, vol. Vol. 35, 2015Compulsory
- Läroplan för förskolan Lpfö 98, [Ny, rev. uppl.], Stockholm, Skolverket, 2016Compulsory
- Pedagogiskt program för förskolan., Stockholm, Kundtjänst, 1987Compulsory
- Wahlström, Ninni, Läroplansteori och didaktik, 2. uppl., Malmö, Gleerup Utbildning AB, 2016
- Biesta, Giert, What is Education For? On Good Education, Teacher Judgement, and Educational Professionalism. European Journal of Education, European Journal of Education, 2015Compulsory
- TNTEE journalCompulsory
* Compulsory