Measures to Prevent, Assess and Remedy Difficulties in Children's & Student's Language, Reading and Writing Development
15 credits
Reading list, Master's level, 4PE165
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- af Geijerstam, Åsa, Det naturvetenskapliga ämnesspråket, Ingår i: Synnove Matre & Atle Skaftung, Skriv! Les! Nr 1 - Artikler fra den forsta nordiske konferansen om skriving, lesing og literacy. Trondheim: Akademika forlag, 2012Compulsory
- af Trampe, Peter, Modell för utredning av läs- och skrivsvårigheter, Svenska Dyslexiföreningen, 2013, Tillgänglig via webben på följande länkCompulsory
- Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram., Skolverket, 2014, Fulltext
- Branting, Ylva, Skoldatatek: verksamheter till stöd för lärande - så kan det fungera, Malmö, Specialpedagogiska skolmyndigheten, cop. 2015
- Carlberg Eriksson, Eva, Språkstörning - en pedagogisk utmaning: ett stödmaterial för dig som möter tonårselever, [2 rev.uppl.], Härnösand, Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2016Compulsory
- Digital teknik som verktyg för ökad delaktighet och inkludering., Myndigheten för delaktighet, 2018, http://www.mfd.se/stod-och-verktyg/publikationer/rapporter/rapporter-2018/digital-teknik-som-verktyg-for-okad-delaktighet-och-inkludering/Compulsory
- Druid-Glentow, Birgit, Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter: metodisk handbok, 1. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 2006Compulsory
- Hedman, Christina et al., Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012Compulsory
- Gibbons, Pauline, Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet, 4., uppdaterade uppl., Stockholm, Hallgren & Fallgren, 2016Compulsory
- It i lärandet., Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2015, https://webbutiken.spsm.se/it-i-larandet-for-att-na-malen/
- Jakobsson, Inga-Lill; Nilsson, Inger, Specialpedagogik och funktionshinder, Stockholm, Natur & kultur, 2011Compulsory
- Langer, J. A., Beating the odds: Teaching Middle and High School Students to Read and Write Well, Part of: American educational research journal, vol. 1, no. 38, 2001, p. 837–880Compulsory
- Liberg, Caroline, Didaktiska val för skrivandet i tidiga år inom de naturvetenskapliga ämnesområdena, Skolverket: Lärportalen, 2016, Sök titeln på följande webbsidaCompulsory
- Reichenberg, Monika, "Questioning the Author"- modell för textsamtal (Läslyftet; Modul Strukturerad läs- och skrivundervisning; Del 7.), Skolverket, 2016, Tillgänglig via webben, sök titeltn på följande länkCompulsory
- Roe, Astrid, Läsdidaktik: efter den första läsinlärningen, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2014Compulsory
- Santangelo, Harris and Graham, Using Self-Regulated Strategy Development to Support Students Who Have "Trubol Giting Thangs Into Werds", Part of: Remedial and special education., vol. 29, no. 2, 2008, p. 78–89Compulsory
- Shanahan, C., Shanahan, T., & Misischia, C., Analysis of Expert Readers in Three Disciplines: History, Mathematics, and Chemistry, Part of: Journal of literacy research: JLR., vol. 43, no. 4, 2011, p. 393–429Compulsory
- Swärd, Ann-Katrin, Skrivande och skrivutvecklande arbetssätt. (Läslyftet; Modul Strukturerad läs- och skrivundervisning; Del 6.), Skolverket, 2016, Tillgänglig via webben: Sök titeln på följande länkCompulsory
- Ericson, Britta, Utredning av läs- och skrivsvårigheter, 4. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Compulsory
* Compulsory