Speech Pathology in Congenital Swallowing and Communication Disorders
7.5 credits
Reading list, Bachelor's level, 3LG013
Main group 1
- Beukelman, David R.; Mirenda, Pat; Beukelman, David R., Augmentative and alternative communication: supporting children and adults with complex communication needs, 4. ed., Baltimore, Paul H. Brookes Pub., cop. 2013Compulsory
- Ek, Ingalill; Uhlén-Nordin, Elisabeth, "Varsågod": handbok för föräldrar till barn med ätproblem, [Rev. uppl.], Uppsala, Ingalill Ek, [2015?]Compulsory
- Hartelius, Lena et al., Logopedi, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2008Compulsory
- Sullivan,, P.B., Feeding and nutrition in children with neurodevelopmental disability, John Wiley & Sons, 2009Compulsory
- Om utvecklingsstörning och flerfunktionsnedsättning, Institutionen för neurovetenskap, http:/
/ Compulsorywww.fub.se/ utvecklingsst%C3%B6rning - Thunberg, G., Carlstrand, A., Claesson, B., & Re, KomIgång - en föräldrakurs om kommunikation och kommunikationsstöd, Institutionen för neurovetenskap, 2011Compulsory
- Lindblad, ). Att vara förälder till barn med funktionsnedsättning: erfarenheter av stöd och av att vara professionell stödjare, Diss. (sammanfattning) Umeå : Umeå universitet, 2005Compulsory
- Woods, J. J., Wilcox, M. J., Friedman, M., & Murch, Collaborative consultation in natural environments: Strategies to enhance family-centered supports and services. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, Institutionen för neurovetenskap, 2011Compulsory
- Tidiga kommunikations- och språkinsatser till förskolebarn inom barnhabilitering, Föreningen Sveriges habiliteringschefer, 2011, http:/
/ Compulsoryhabiliteringisverige.se/ arkiv/ ebh_report/ tidiga-kommunikations-och-sprakinsatser-till-forskolan-rev-2014 - Intervention vid dysartri hos barn och ungdomar med cerebral pares: en evidensbaserad kunskapssammanställning, Föreningen Sveriges habiliteringschefer, 2006-2009, http:/
/ Compulsorywww.habiliteringschefer.se/ ebh/ dysartri/ dysartri.html - Metoder för att stimulera språk och kommunikation hos barn, ungdomar och vuxna inom habiliteringen, Sverige: Föreningen Sveriges habiliteringschefer, 2015, http:/
/ Compulsorywww.habiliteringschefer.se/ ebh/ sprak/ sprak.html#hela
- Arvedson, Joan C; Brodsky, Linda, Pediatric swallowing and feeding: assessment and management, 2. ed., San Diego, Singular Thomson Learning, cop. 2002
- Granlund, M., Björck-Åkesson, E., Wilder, J., &, AAC interventions for children in a family environment: implementing evidence in practice. Augmentative and Alternative Communication, Institutionen för neurovetenskap, 2008
- Göransson, Kerstin, Hur förståelsen av verkligheten utvecklas, [Ny tr.], Stockholm, Stiftelsen ALA ; Bromma : Handikappinstitutet, 1992
- Heister Trygg, Boel, GAKK: grafisk AKK: om saker, bilder och symboler som alternativ och kompletterande kommunikation, Malmö, Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK), 2005
- Heister Trygg, Boel, Bygga och använda språk: bliss i AKK, Malmö, Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK), 2009
- Heister Trygg, Boel, TAKK: tecken som alternativ och kompletterande kommunikation, 2. rev. uppl., Malmö, Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK), 2010
- Kent-Walsh, J.; McNaughton, D., Communication Partner Instruction in AAC: Present Practices and Future Directions., Part of: Augmentative and alternative communication., vol. 21, no. 3, 2005, p. 195–204
- Kerig, Patricia.; Ludlow, Amanda.; Wenar, Charles, Developmental psychopathology: from infancy through adolescence, 6th ed., Maidenhead, McGraw-Hill, 2012
- Morris, Suzanne Evans, Pre-feeding skills: a comprehensive resource for mealtime development, 2. ed., [United States], TSB/Harcourt, cop. 2000
- Soto Rodríguez, Gloria M.; Zangari, Carole., Practically speaking: language, literacy, and academic development for students with AAC needs, Baltimore, Md., Paul H. Brookes Publishing, 2009
- Internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa: barn- och ungdomsversion: [ICF-CY], Stockholm, Socialstyrelsen, 2010
- Tetzchner, Stephen von; Grove, Nicola, Augmentative and alternative communication developmental issues, London, Whurr, 2003
- Tetzchner, Stephen von; Hesselberg, Finn; Schiørbeck, Helle, Habilitering: tvärprofessionellt arbete med barn och ungdomar som har utvecklingsmässiga funktionsnedsättningar, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013
- Winlund; Rosenström; Bennhagen, Se mig! Hör mig! Förstå mig!, Stiftelsen ALA
* Compulsory