Development and Conditions of Education for Primary School, Years 4-6
7.5 credits
Reading list, Bachelor's level, 4PE218
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Albisetti, James C, The Feminization of Teaching in the Nineteenth Century: A Comparative Perspective, University of Winchester, 1993Compulsory
- Analyser av familjebakgrundens betydelse för skolresultaten och skillnader mellan skolor: en kvantitativ studie av utvecklingen över tid i slutet av grundskolan, Stockholm, Skolverket, 2018-03-21T08:58:00+01:00Compulsory
- Broady, Donald, Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg, 2., korr. utg., Uppsala, Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, 1998Compulsory
- Dahlstedt, Magnus; Olson, Maria, Utbildning, demokrati, medborgarskap, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2013Compulsory
- Swärd, Hans, Den kantstötta välfärden, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2017]Compulsory
- Edgren, Henrik, Menige mans humaniora: centrala budskap i den första upplagan av Läsebok för folkskolan, Part of: Utbildningens sociala och kulturella historia: meddelanden från den fjärde nordiska utbildningshistoriska konferensen, Uppsala, SEC, Uppsala University, 2010Compulsory
- Furuhagen, Björn, Janne Holmén & Janne Säntti, The ideal teacher: orientations of teacher education in Sweden and Finland after the Second World War, Part of: History of education., 2019, p. 23 sCompulsory
- Lidegran, Ida, Utbildningskapital: om hur det alstras, fördelas och förmedlas, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis, 2009Compulsory
- Norlin, Björn & Sjögren, David, Kyrkan, utbildningspolitiken och den samiskaskolundervisningen vid sekelskiftet 1900: Inflytande, vägval och konsekvenser, Part of: De historiska relationerna mellan Svenska kyrkan och samerna: en vetenskaplig antologi, Skellefteå, Artos, 2016, p. 403–438Compulsory
- Sjögren, David, Att undervisa de andra: Studier av lärarrapporter från den ambulerande zigenarskolan mellan 1946 och 1958, Part of: Ny utbildningshistorisk forskning: tio bidrag från Nationella forskarskolan i utbildningshistoria, Uppsala, Föreningen för svensk undervisningshistoria, 2008, p. 136–153Compulsory
- Skawonius, Charlotte, Välja eller hamna: det praktiska sinnet, familjers val och elevers spridning på grundskolor, Stockholm, Pedagogiska institutionen, 2005Compulsory
- Larsson, Esbjörn; Westberg, Johannes, Utbildningshistoria: en introduktion, 2. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Compulsory
* Compulsory