Swedish I for the Teacher Education Programme, Preschool Class and Primary School, Years 1-3
7.5 credits
Reading list, Bachelor's level, 4PE012
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Bergöö, Kerstin, Barns liv och samhällets textvärldar, Part of: Bygga broar och öppna dörrar: att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola, 2., uppdaterade uppl., Stockholm, Liber, 2016, p. 15–35 (20 s.)Compulsory
- Dahlbäck, Katharina; Lyngfelt, Anna, Estetiska dimensioner i svenskämnets kursplaner från Lgr 69 till Lgr 11, Part of: Educare.: 2017:1 Tema: flerspråkighet i svenskämnet, Malmö, Malmö högskola, Fakulteten för lärande och samhälle, 2017, p. 152–181 (30 s.)Compulsory
- Edvardsson, Jenny; Godhe, Anna-Lena; Magnusson, Petra, Digitalisering, literacy och multimodalitet, Upplaga 1, 2018Compulsory
- Hägerfeldt, Gun; Dabeski, Goce; Söderström Lareu, Monica, Greppa språket: ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet, Stockholm, Skolverket, 2011Compulsory
- Håkansson, Gisela, Språkinlärning hos barn, 2., [rev. och uppdaterade] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014Compulsory
- Kåreland, Lena, Sagan och berättelsen som meningsskapare, Part of: Bygga broar och öppna dörrar: att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola, 2., uppdaterade uppl., Stockholm, Liber, 2016, p. 64–88, (25 s).Compulsory
- Lundin, Katarina, Språkets byggstenar: grammatik och textarbete för lärarstuderande F-6, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur AB, [2019]Compulsory
- Sven Strömqvist, Barns tidiga språkutveckling, Part of: Barn utvecklar sitt språk., Lund, Studentlitteratur, 2003, p. s. 57–76 (19 s.).Compulsory
* Compulsory