Curriculum Theory and Didactical Perspectives on Education, Lower and Upper Secondary School
7.5 credits
Reading list, Master's level, 4PE232
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Akker, J.V.D., A European Perspective on Curriculum Development and Innovation, Part of: Curriculum Innovations in Changing Societies: Chinese Perspectives from Hong Kong, Taiwan and Mainland China, Rotterdam, SensePublishers, 2013Compulsory
- Hansén, Sven-Erik; Forsman, Liselott, Allmändidaktik: vetenskap för lärare, Andra upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2017]Compulsory
- Assarson, Inger, Talet om en skola för alla - Pedagogers meningskonstruktion i ett politiskt uppdrag, Malmö högskola, 2007Compulsory
- Ammert, Niklas, Att spegla världen: läromedelsstudier i teori och praktik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Compulsory
- Berg, Gunnar, Skolans kommunalisering och de professionellas frirum, Mittuniversitetet, avdelningen för utbildningsvetenskap, 2015Compulsory
- Holmlund, Helena, Decentralisering, skolval och fristående skolor: resultat och likvärdighet i svensk skola, Uppsala, Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU), 2014Compulsory
- Lundgren, Ulf P., Att organisera omvärlden: en introduktion till läroplansteori, 2. [dvs. 4.] uppl., Stockholm, Utbildningsförl. på uppdrag av Gymnasieutredningen, 1989Compulsory
- Simola, Hannu, The Finnish miracle of PISA: Historical and sociological remarks on teaching and higher education, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, 2005Compulsory
- Stensmo, Christer, Pedagogisk filosofi: en introduktion, 2., [rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007Compulsory
- Wahlström, Ninni, Läroplansteori och didaktik, 2. uppl., Malmö, Gleerup Utbildning AB, 2016Compulsory
* Compulsory