Mathematics for Primary School Teachers, Years 4-6, 30 credits (1-30). Included in the Teacher Initiative
30 credits
Reading list, Bachelor's level, 8LF018
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Atkins, Sandra L., Att skapa en språkrik matematikundervisning: strategier och aktiviteter som bygger upp begreppslig förståelse, Lund, Studentlitteratur, [2019]Compulsory
- Löwing, Madeleine, Grundläggande aritmetik: matematikdidaktik för lärare, Andra upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2017]Compulsory
- Sollervall, Håkan, Aritmetik för lärare: tal och de fyra räknesätten, 2., [rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Compulsory
- Bergqvist, Eva; Österholm, Magnus, Språkbrukets roll i matematikundervisningen, Part of: Nämnaren: publikation om skolmatematik, no. 1, 2014, p. 27–31Compulsory
- Bergvall, Ida, Bokstavligt, bildligt och symboliskt i skolans matematik: en studie om ämnesspråk i TIMSS, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis, 2016Compulsory
- Bråting, Kajsa; Sollervall, Håkan; Stadler, Erika, Algebra för lärare, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2017]Compulsory
- Bråting, Kajsa; Sollervall, Håkan; Stadler, Erika, Geometri för lärare, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Compulsory
- Furness, Anthony; Björklund Boistrup, Lisa, Matematikens mönster, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2015Compulsory
- Hagland, Kerstin; Hedrén, Rolf; Taflin, Eva, Rika matematiska problem: inspiration till variation, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2005Compulsory
- Häggström, Johan; Kilhamn, Cecilia; Fredriksson, Marie, Algebra i grundskolan, Göteborg, NCM, 2019Compulsory
- Kilpatrick, Jeremy, Beyond face value: Assessing research in mathematics education, Part of: Criteria for scientific quality and relevance in the didactics of mathematics: [report from symposium held in Gilleleje, Denmark, April 27 to May 2, 1992], 1. ed.., 1. issue, Roskilde, IMFUFA, 1993, p. 15–34Compulsory
- Mannila, Linda, Att undervisa i programmering i skolan: varför, vad och hur?, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2017]Compulsory
- Schleppegrell, Mary J, The Linguistic Challenges of Mathematics Teaching and Learning: A Research Review, Part of: Reading & writing quarterly., 2007, p. 123–159Compulsory
- Solem, Ida Heiberg et al., Tal och tanke: matematikundervisning från årskurs 4 till 6 2, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur AB, [2019]Compulsory
- Barmark, Mimmi; Djurfeldt, Göran, Statistisk verktygslåda 0: att förstå och förändra världen med siffror, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Compulsory
- Bedömarträning i matematik för nationella prov åk 6, SkolverketCompulsory
- Hagland, Kerstin; Hedrén, Rolf; Taflin, Eva, Rika matematiska problem: inspiration till variation, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2005Compulsory
- Liljedahl, Mona, Särskilt begåvade elever: pedagogens utmaning och möjlighet, Första upplagan, Stockholm, Gothia fortbildning, [2017]Compulsory
- Lärportalen för matematik, Matematiska institutionenCompulsory
- Nationella prov åk 6, SkolverketCompulsory
- Nyström, Peter, Rätt mätt på prov: om validering av bedömningar i skolan, Umeå, Univ., 2004Compulsory
- Pettersson, Astrid, Bedömning av kunskap för lärande och undervisning i matematik: en teoretisk bakgrund, Stockholm, Skolverket, [2010?]Compulsory
Main group 2
- Djurfeldt, Göran; Larsson, Rolf; Stjärnhagen, Ola, Statistisk verktygslåda 1: samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder, Tredje upplagan, 2018
- Field, Andy, Discovering statistics using IBM SPSS statistics: and sex and drugs and rock 'n' roll, 4. ed., Los Angeles, Sage, cop. 2013
- Wahlgren, Lars, SPSS steg för steg, 3. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012
- Larsson, Esbjörn; Westberg, Johannes, Utbildningshistoria: en introduktion, tredje upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2019]
* Compulsory