Assessment and Marking, Primary School, Years 4-6
7.5 credits
Reading list, Bachelor's level, 4PE242
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Allmänna råd med kommentarer om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen, Stockholm, Skolverket, 2013Compulsory
- Jönsson, Anders et al., Bedömning i NO: grundskolans tidiga år, 1. uppl., Malmö, Gleerups, 2013
- Folke-Fichtelius, Maria; Lundahl, Christian, Bedömning i och av skolan: praktik, principer, politik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur AB, 2010
- Black, Paul.; Wiliam, Dylan., Inside the black box: raising standards through classroom assessment, London, GL Assessment, 1998
- Forskning och skola i samverkan - Kartläggning av forskningsresultat med relevans för praktiskt arbete i skolväsendet, Vetenskapsrådet, 2015Compulsory
- Gustafsson, Jan-Eric; Cliffordson, Christina; Erickson, Gudrun, Likvärdig kunskapsbedömning i och av den svenska skolan: problem och möjligheter, 1. uppl., Stockholm, SNS förlag, 2014Compulsory
- Information till rektorer och lärare om kartläggningsmaterialet och bedömning av nyanlända elevers kunskaper, Skolverket, 2016, https://bp.skolverket.se/web/handledning/startCompulsory
- Internationella studier under 40 år: svenska resultat och erfarenheter, Stockholm, Skolverket, [2004]
- Jönsson, Anders; Odenstad, Christina, Bedömning i SO: för grundskolan, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2014
- Karlsson Vestman, Ove; Andersson, Inger M., Pedagogisk utvärdering som styrning - en historia från präster till PISA, Stockholm, Myndigheten för skolutveckling, 2007
- Klapp, Alli, Bedömning, betyg och lärande, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015
- Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter, Stockholm, Skolverket, 2011Compulsory
- Kvistad, A. H., & Smemo, J., Den gode skriveoppgaven?: En studie av fellestrekk ved vellykkede skriveoppgaver fra Normprosjektet., Part of: Å invitere elever til skriving: ulike perspektiver på skriveoppgaver, Bergen, Fagbokforl., 2015, p. 221–242Compulsory
- Sandell Ring, A., Att utforska nyanländas erfarenheter och kunskaper. Om kartläggning som ett didaktiskt redskap i nyanlända elevers utbildning, Göteborgs universitet, 2015, https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/40821Compulsory
- Sjöqvist, Lena, I den tiden var träd kol mycket: när språk och tanke inte håller jämna steg; om att bedöma en andraspråkstext, Part of: Symposium 2006: bedömning, flerspråkighet och och lärande, Stockholm, HLS förlag : Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk : Förlagssystem, 2007Compulsory
- Tholander, M., & Norrby, F., Elevledda utvecklingssamtal i praktiken, Part of: Locus: tidskrift, vol. 21, no. 3-4, 2008, p. 65–82Compulsory
- Wahlström, Ninni, Läroplansteori och didaktik, Malmö, Gleerups, cop. 2015
- Wedman, I., Från skallmätning till VG: Om skolans betyg, Part of: Kobran, nallen och majjen: tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning, Stockholm, Myndigheten för skolutveckling, 2003Compulsory
* Compulsory