Inclusion and Exclusion in Special Needs Education
7.5 credits
Reading list, Master's level, 4PE051
Main group 1
- Allan, J, Inclusion, participation and democracy: What is the purpose., Dordrect: Boston, Kluwer Academic Publishers, 2003Compulsory
- Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter, Stockholm, UNICEF Sverige, 2009Compulsory
- Ds 2008:23. FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Stockholm: Socialdepartementet. Hämtad från http://www.regeringen.se/sb/d/10055/a/101918Compulsory
- European Agency for Development in Special Needs Education. (2013). Organisation of provision to support Inclusive Education. Literature review. 86 p., European Agency for Development in Special Needs Education., 2013, Hämtas på:Compulsory
- Frithiof, Elisabet, Mening, makt och utbildning: delaktighetens villkor för personer med utvecklingsstörning, Växjö, Växjö University Press, 2007Compulsory
- Lindqvist, Gunilla, Who should do what to whom?: occupational groups' views on special needs, Jönköping, School of Education and Communication, 2013Compulsory
- Nilholm, Claes, En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman, Studentlitteratur AB, 2018Compulsory
- Persson, Bengt; Persson, Elisabeth, Inkludering och måluppfyllelse: att nå framgång med alla elever, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2012Compulsory
- Salamancadeklarationen och Salamanca +10, [Stockholm], Svenska Unescorådet, [2006]Compulsory
* Compulsory