Ny satsning ger möjlighet att upptäcka Sveriges utbildningshistoria

För att öka medvetenheten och kunskapen om Sveriges rika utbildningshistoria erbjuds allmänheten nu en unik möjlighet att ställa frågor direkt till framstående historiker från Uppsala och Stockholms universitet.

Johanna Ringarp (Foto Clément Morin), Sara Backman Prytz och Esbjörn Larsson

Framstående historiker svarar allmänheten på frågor om skolan förr i tiden. I bild fr. vänster: Johanna Ringarp (Foto Clément Morin), Sara Backman Prytz och Esbjörn Larsson

I en ny utbildningshistorisk sektion på Lärarstiftelsens webbplats kan besökare ta del av artiklar och berättelser som ger inblick i den svenska skolans historia och dess påverkan på dagens utbildningssystem. Historikerna Johanna Ringarp, Sara Backman Prytz och Esbjörn Larsson delar med sig av sin kunskap om betydelsefulla händelser och reformer som format dagens skola.

- Vår bild av hur skolan var förr kan ofta präglas av fördomar eller idyllisering – med den här bloggen hoppas jag att vi kan nyansera bilden och dela med oss både av aktuell forskning och spännande arkivfynd, säger Sara Backman Prytz, fil. dr, lektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Uppsala universitet

Som en del av satsningen lanserar Lärarstiftelsen "Historielådan", ett nytt interaktivt forum där allmänheten kan ställa frågor direkt till forskarna. Frågor som "Vilket år fick kvinnor börja utbilda sig till lärare?", "Varför infördes skolplikt i Sverige och när?" eller "Hur många tog studenten 1950 jämfört med idag?" besvaras inom tre arbetsdagar av de jourhavande historikerna.

Lärarstiftelsen hoppas göra historien levande och relevant för dagens och framtidens lärande, och samtidigt främja ett större engagemang för hur gårdagens händelser format vår nutid.

- Eftersom skola är något som de allra flesta människor har en relation till samtidigt som många också har en egen bild av vad skola är eller borde vara, känns det viktigt att kunna bidra med kunskap om varför skolan ser ut som den gör och hur dagens skola växt fram, säger Esbjörn Larsson, dekan och professor i utbildningshistoria vid Uppsala universitet.

Prenumerera på Uppsala universitets nyhetsbrev

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin