Hildegard Sprinchorn, minnesteckningar 1832-1877

Handskrivet blad med texten "Minnesteckningar från det förflutna av Hildegard Sprinchorn född Littmark"

Bild på dagbokens försättssida. Foto: Benny Jacobsson.

Hildegard Sprinchorn, född Littmarck, var dotter till lantmätaren Johan Gustaf Littmarck och Fredrica Carolina Gillberg. Hildegard växte upp på gården Stora Sätra i Västmanland. I hennes memoarer kan man läsa om hennes barndom på 1830-talet, åren då hon tjänade som jungfru i andra hushåll, giftermålet med brukstjänstemannen Ludvig Sprinchorn och tiden då deras barn växte upp (först i Västmanland, och sedan i Uppsala). Hildegard skrev ner memoarerna år 1917, och skrev då främst för sin familj, att döma av hennes tilltal i texten.

Memoarerna ger en inblick i försörjningsaktiviteter i och kring herrskapshushåll på landsbygden och till viss del i en stad. Till exempel framkommer sådant när hon beskriver sin dotter Gerdas födelse:

föddes […] Gerda, som kom 2 månader för tidigt till verlden [1871], emedan jag genom de ansträngande arbetena vid vårbaket och isynnerhet vid slagten med insaltning, ljustöpning m.m. blef mycket medtagen.

Carl Mikael Carlsson, Benny Jacobsson & Caroline Lindroth, ”Egodokument”, i Jonas Lindström (red.), Fantastiska verb: hur man fångar uppgifter om kön och arbete, Västmanland 1720-1880 (Uppsala 2020).

Beskrivning av källunderlaget

För forskningsprojektet Gender and Work (GaW2) har försörjningsaktiviteter registrerats ur Hildegard Sprinchorns, f. Littmarck (1832-1926), självbiografi, ”Minnesteckningar från det förflutna”. Syftet har varit att skapa underlag för att studera försörjningsmönster, könsarbetsdelning och förändring i Västerås med omnejd under 1700- och 1800-talen.

• Antal fall: 16
  • Antal aktiviteter: 406
  • Antal ord källtext: 8 351
  • Källtroget transkriberat: Ja
  • Bilder av originalkällan i GaW: Ja
  • Registrerat av: Benny Jacobsson

Läs dokumentationen kring källunderlaget (pdf) Pdf, 422 kB.