Centrum för geometrik och fysik

Både teoretisk fysik och geometri har utvecklats enormt under de senaste årtiondena, främst tack vare ökat utbyte av teorier och idéer. Centrum för geometri och fysik syftar till att underlätta denna utveckling genom att skapa en miljö för samverkan mellan forskare inom geometri och fysik.

Centret kommer att fungera som ett kunskapscenter för samarbete och utbyte, nationellt och internationellt. Dessutom kommer utbildning inom båda områdena att främjas genom att introducera avancerade matematikämnen för fysikstudenter och fysikidéer för matematikstudenter.

Centrum för geometri och fysik startade den 1 januari 2024 baserat på bidrag från Vetenskapsrådets excellensinitiativ för projekt med stor potential för innovativ forskning.

Ilustration of a multidimensional figure in red and blue.

Relaterad information