SweDeliver utvecklar satsningen på sommarpraktikanter

SweDeliver förbereder just nu rekryteringar av praktikanter inför sommaren 2022. – Både de studenter och företag som deltog i första omgången är oerhört positiva, så det är självklart för oss att ta konceptet vidare, säger centrumledare Christel Bergström.

(Bild borttagen) Inom kort kan du ansöka om att göra sommarpraktik vid SweDeliver 2022

Är du en student i slutfasen av dina apotekar-, biomedicin-, ingenjör- eller läkarstudier? Då har du möjlighet att göra sommarpraktik hos en av SweDelivers företagspartners. Här deltar du i ett forskningsprojekt och samlar praktisk erfarenhet av läkemedelsstudier i en industriell kontext samtidigt som du bygger personliga nätverk för din professionella framtid inom Life science.

– Satsningen bidrar till ökad mobilitet mellan universitet och ledande läkemedelsföretag i Sverige, Finland, Danmark och Belgien. Samtidigt ser vi redan hur praktiken utgör en viktig plattform för SweDelivers rekryteringar av fördjupningsstudenter och doktorander, så det här är utan tvekan en investering som genererar stora värden för alla parter, konstaterar centrumledare Christel Bergström.

Sommaren 2021 gjorde sex studenter praktik inom ramarna för SweDeliver. Bland de många sökande identifierades Samar Omer, masterstudent i läkemedelsutveckling, som en perfekt matchning för Orexo AB, ett svenskt företag som ägnar sig åt att förbättra läkemedel på innovativa tekniker för läkemedelstillförsel.

– För oss på Orexo var det en uppenbar win-win att ta in en sommarpraktikant. Samar Omer tillförde viktiga bidrag i ett av våra utvecklingsprojekt, vi stärkte vårt samarbete med Uppsala universitet och SweDeliver och Samar skaffade sig industriell erfarenhet. Så ja, vi är definitivt öppna för att ta emot fler sommarpraktikanter, säger Mattias Springfelter, chef för farmaceutisk utveckling vid Orexo AB.

(Bild borttagen) Samar Omer, SweDeliver-praktikant 2021

Samar Omer, som tidigare bland annat arbetat som produktchef med fokus på doseringsformer och innovativa system för läkemedelstillförsel, har i sin tur bara positiva ord att säga om sina erfarenheter som SweDeliver-praktikant hos Orexo.

– Jag fick ett mycket varmt välkomnande vid Orexo, och det var otroligt värdefullt att få vara delaktig i utvecklingen av nya farmaceutiska produkter. Dels att se hur hårt alla anstränger sig för ett gemensamt mål, dels det stora stöd alla gav mig i mina uppgifter. Jag kan ärligt talat inte tänka mig en bättre arbetsmiljö, och hoppas att mina erfarenheter från Orexo ska komma till användning framöver, säger Samar Omer.

Som SweDeliver praktikant erhåller du full lön. Du får uppleva forskning vid frontlinjen inom läkemedelstillförsel i toppmoderna miljöer och av avgörande betydelse för människors hälsa.

Läs mer om rekryteringsprocessen och ansök om praktikplats här senast 28 februari 2022.

MER INFORMATION

• SweDeliver är ett nationellt kompetenscentrum inom läkemedelstillförsel.
  • Med Uppsala universitets farmaceutiska fakultet som akademiskt nav och 16 industripartners bedriver SweDeliver forskning om parenteral, oral och pulmonär läkemedelstillförsel.

(Bild borttagen) Christel Bergström, professor
Centrumledare, SweDeliver