Beroendesjukdom • Nya behandlingsstrategier och AI-baserad teknik

• Typ: Seminarium
  • Arrangör: U-FOLD, Uppsala universitet
  • Kontaktperson: Mathias Hallberg

Torsdag 27 juni sätter U-FOLD fokus på hur ny teknik och framtidens narkotikapolitik kan bidra till att optimera beroendevården. Välkommen till Almedalsveckan och ett samtal som ger plats för både psykiatriska diagnoser av äldre och futuristiska innovationer.

AI i beroendebehandling

MEDVERKANDE

Mathias Hallberg, Professor, Uppsala universitet, U-FOLD
Fred Nyberg, Professor, Uppsala universitet, U-FOLD
Yasmine Bladelius, Riksdagsledamot (S), Socialutskottet
Lotta Borg Skoglund
, Docent, Smart psykiatri
Jennie Claesson, Kommunalråd (L), Uppsala
Maria Winqvist, Director Innovation & Products, Kontigo Care

BEROENDESJUKDOM • NYA BEHANDLINGSSTRATEGIER OCH AI-BASERAD TEKNIK

Våren 2023 antog Sverige en spellag som ska utmynna i ett förbud för licenshavare och spelombud att tillåta eller medverka till att spel om pengar betalas med krediter. Förbudet ska gälla alla licenspliktiga former av spel i syfte att motverka skuldsättning vid spel om pengar. Vid dagens seminarium diskuterar flera experter lagens potentiella effekter och jämför med utvecklingen i andra länder.

Vi belyser också spelberoende ur aspekterna tillgänglighet, triggers, finansiering, pengar, kriminalitet, psykisk ohälsa och suicid. Mötet rymmer aktuella kunskapsöversikter följt av ett panelsamtal där beslutsfattare ansluter för att diskutera möjliga vägar framåt.

(Med reservation för ändringar)