Den amerikanska drömmen – realitet i Sverige vid förra sekelskiftet

I början av 1900-talet var Sverige en av Europas snabbast växande ekonomier. Sverige hade under tidsperioden även en för europiska länder, hög social rörlighet – mönstret påminner närmast om det som återfanns i 1800-talets mycket rörliga USA.

Ekonomisk tillväxt och intern migration var viktiga drivkrafter bakom skillnaden mellan olika europeiska länder, såväl som mellan olika områden i Sverige.

Den nya studien visar att Sverige hade en hög social rörlighet redan före första världskrigets utbrott, och flera decennier innan den moderna välfärdsstatens framväxt. Kartan bygger på data för mer än 200 000 far och son-par och visar generationsöverskridande yrkesmässig rörlighet hos söner födda i slutet av 1800-talet som nådde vuxen ålder i början av 1900-talet. Ju mörkare nyans en kommun har på kartan, desto högre nivå av yrkesmässig rörlighet. I de mörkblåa områdena kunde 72 procent av sönerna observeras i en annan yrkeskategori än deras fäder. I de ljusgula fälten var den sociala rörligheten lägst. Där observeras 29 procent av sönerna i en annan yrkeskategori än deras fäder. I genomsnitt hade hälften av sönerna ett annat yrke än deras fäder år 1910, men den lokala variationen var stor.

Dessutom visar studien att det inte fanns så stora skillnader i den sociala rörligheten mellan den Gamla och Nya Världen som många kanske tror. Men den utmanar också hypotesen om varför välfärdsstaten fick en så svag ställning i USA; att en stark välfärdsstat inte behövdes då USA var "möjligheternas land". Det faktum att Sverige trots sin höga sociala rörlighet ändå såg den moderna välfärdsstatens framväxt, bidrar till att ifrågasätta om denna hypotes är sann.

Working paper

Social Mobility in Sweden Before the Welfare State
Författare: Thor Berger, Per Engzell, Björn Eriksson och Jakob Molinder

En Sverigekarta med olika färger som visar graden av social rörlighet bland män i början av 1900-talet.

Kartan visar yrkesmobilitet mellan generationerna (fäder – söner) i Sveriges kommuner år 1910.