Gratis verktyg för stadsplanering

i

Bilden illustrerar hur stadens morfologi varierar och hur det fångas upp av MorfO-indelningen med Mariestad som exempel.

I ett projekt har forskare vid kultugeografiska institutionen genomfört kartering och typologisering av olika slags svenska urbana miljöer och analyserat dem. Kartorna över Sveriges tätorter (>2 000 invånare) finns tillgängliga för gratis nedladdning. Indelningen kallas för MorfO.

Städer kan vara byggda på många olika sätt. Olika städer skiljer sig åt och olika delar av samma stad likaså. Hötorgscity i centrala Stockholm liknar till exempel inte de stadsdelar man når en station bort med tunnelbanan och ännu mindre de stadsdelar som finns vid tunnelbanans ändstationer. Ibland åtskiljs städernas delar av barriärer, som järnvägslinjer eller älvar, och ibland är det mer sömlöst.

– Sådana stadsmorfologiska skillnader skulle kunna vara av betydelse och i MorfO har samtliga svenska tärorter (>2 000 invånare) delats in i mindre stadsdelar och områden baserat på varierande urban-morfologiska förhållanden och förekomst av barriärer. Sammanlagt uppgår MorfO-områdena till 8 540 stycken, säger Jan Amcoff, professor vid kulturgeografiska institutionen och affilierad med Urban Lab.

Filer med indelningen, samt beskrivning av indelningens konstruktion och tillhörande attributdata kan laddas ned gratis via länkarna nedan.

Arbetet med att framställa MorfO-indelningen har finansierats av Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål.

Färgglad karta över Mariestad med olika indelningar.

Kontakt

Jan Amcoff, professor i kulturgeografi (projektledare), Kulturgeografiska institutionen