Forskning om nödsamtal publicerad i den ansedda tidskriften The Economic Journal

Illustration med en hand som håller en mobiltelefon med siffrorna 911 på skärmen.

Marina Toger, uvniversitetslektor vid kulturgeografiska institutionen och forskare inom Urban Lab, har fått en studie publicerad i den ansedda tidskriften The Economic Journal.

Artikeln Police Response Time and Injury Outcomes är samförfattad med nationalekonomerna Gregory DeAngelo och Sarit Weisburd. Studien bygger på data från samtal till det amerikanska nödnumret 911 i Dallas och utvärderar hur prioriteringen av larmen om våld kan påverka skadeläget hos offren.

Resultaten visar att ökad responstid ökar sannolikheten att en händelse resulterar i en skada. Effekten är särskilt framträdande bland kvinnliga offer, vilket antyder att snabbare utryckningar kan spela en viktig roll för att minska skador relaterade till våld i hemmet.

Porträttfoto på Marina Toger.

Marina Toger.