Raoul van Maarseveen tilldeles Benzeliusbelöning

Urban Labs Raoul van Maarseveen har tilldelats Benzeliusbelöning 2023 för sin avhandling Urbanization and Education. The Effect of Childhood Urban Residency on Educational Attainment.

Benzeliusbelöningen delas årligen ut av Kungliga Vetenskaps-Societeten i Uppsala. Priset består av en penningsumma på 25 000 kr och ett diplom. Raoul disputerade 2022 och kommer i höst att påbörja en tjänst vid University of Cologne i Tyskland.

Avhandling

Omslag till avhandlingen Urbanization and Education. The Effect of Childhood Urban Residency on Educational Attainment.

Avhandlingen finns att läsa i det Digitala vetenskapliga arkivet (Diva):

Gruppbild med tre kavajprydda herrar. I mitten står Raoul van Maarseveen och ler stort.

Raoul van Maarseveen (i mitten) prisas för sin avhandling.