Forskning om hyresrätter som fördelats genom lottning

Planritning över en lite mindre lägenhet. Bakgrunden är rosa.

I Rosendal i södra Uppsala har företaget Alive Bostad AB fördelat 162 hyresrätter med hjälp av lottning. Lottningen ger Urban Labs nationalekonomiska forskare ett bra underlag för att studera effekterna av en slumpmässig fördelning av bostäder.

Gruppbild på unga människor som står framför ett flerfamiljshus. De har alla likadana svarta t-shirts på sig med texten "Ge inte upp".

Hyresgäster i Rosendal, där 162 lägenheter fördelats genom lottning.

Alive Bostad AB är ett lite ovanligt bostadsföretag, som arbetar för att förändra bostadsmarknaden. Deras ovanliga koncept gör dem extra intressanta för Urban Labs forskare. Alive har som mål att erbjuda lägenheter till unga vuxna med 30 procent lägre hyra än andra likvärdiga bostäder. Företaget har nyligen uppfört 162 hyresrätter i Rosendal i södra Uppsala. Bostäderna har fördelats genom lottning, vilket ger Urban Labs forskare en unik möjlighet att studera sådant som inte kan undersökas när lägenheter fördelas genom kötid.

Forskningsprojektet, som sker i samverkan med Alive Bostad AB, kommer att undersöka hyresgästernas socioekonomiska och demografiska sammansättningen, vad det betyder för en ung person att få egen bostad utan att ha behövt stå i bostadskö i många år och hur detta i sin tur påverkar studieval, familjebildning, bostadskarriär och allmänt välbefinnande.

– Vi är intresserade av att undersöka en rad olika frågor. Hur påverkas ett områdes socioekonomiska och demografiska sammansättning av slumpmässig fördelning av bostäder? Vad betyder det för en ung person att få egen bostad utan att ha behövt stå i bostadskö i många år? Påverkar detta i sin tur studieval, familjebildning, bostadskarriär och allmänt välbefinnande? säger Matz Dahlberg, professor i nationalekonomi vid Institutet för bostads- och urbanforskning (IBF) och föreståndare för Urban Lab.

Traditionellt fördelas hyresbostäder genom kösystem, där lång kötid i allmänhet ger fler eller centralare bostäder att välja mellan.

– Bostadsmarknaden för unga har blivit mycket svår. Det påverkar deras möjligheter att starta sina vuxenliv och deras framtidstro, säger Fredrik Wallman, grundare och vd, Alive Bostad AB.

Han anser att lägenhetsförmedling via lottningsförfarande blir mest rättvist.

– Då får de intresserade samma chans. Snittåldern på de som flyttat in i lägenheterna är 25 år och vi ser att det är både ensamstående, par och familjer med barn som flyttat in. 80% arbetar, många inom vård och skola och 20% studerar. Flera är "nyutexade" och har precis fått sitt första jobb. Ungefär 10 kommer från förstahandskontrakt och många har bott hemma fram tills nu trots att de är 25 år. Vissa har stått i kö ett antal år hos Bostadsförmedlingen och har inte fått något lämpligt, säger Fredrik Wallman.

– Att samverka med externa aktörer för att utvärdera viktiga samhällssatsningar är något som vi ser mycket positivt på inom Urban Lab. Att få komma in på ett tidigt stadium för att vara med och utforma satsningen möjliggör en trovärdig utvärdering. Vi kommer att börja med att undersöka hur den alternativa tilldelnigen av hyresbostäder påverkar den socioekonomiska och demografiska sammansättningen i området. Vi tycker att detta är en mycket relevant frågeställning, säger Matz Dahlberg.

Fakta om Rosendal

Rosendal är en ny stadsdel som växer fram i den södra delen av Uppsala. Området ska 2030 inrymma 6 000 nya bostäder och 12 000 invånare. Uppsala kommun har medvetet valt att satsa på många olika typer av upplåtelseformer och ett stort antal aktörer är inblandade i byggprocessen.

Mer information om stadsutvecklingen i Rosendal på Uppsala kommuns webbplats

Fakta om Alive Bostad AB

Bostadsföretaget grundades av Fredrik Wallman med syfte att förändra bostadsmarknaden.

Målet är att kunna erbjuda unga personer i i åldrarna 18 till 35 år lägenheter med 30% lägre hyra. Istället för att fördelas via ett traditionellt kösystem, lottas lägenheterna ut. Hyreshuset i Rosendal är företagets pilotprojekt.

Mer information om Alive finns på företagets webbplats