Biblioteket som historiskt dokument: Det bevarade biblioteket vid Statens institut för rasbiologi

Beskrivning

Utgångspunkten för avhandlingsprojektet är en uppfattning om bibliotek som historiska dokument som kan berätta om den verksamhet deras huvudmän bedrivit: Bibliotek skapas av en anledning. Organisationer av olika slag formar sina bibliotek utifrån de aktiviteter man bedriver, inte minst gäller det för kunskapsproducerande verksamheter. Böcker och andra dokument förvärvas utifrån sitt intellektuella innehåll, t.ex. de ämnesområden de behandlar. Det är organisationens kunskapsbehov som formar de samlingar, det urval av litteratur, som biblioteket består av.

Inte bara de enskilda dokumentens förvärv, utan även bibliotekets organisation av dem – hur de kommer att klassificeras och ordnas i olika ämnestillhörigheter – avgörs av organisationens fokus och kunskapsintressen. De kunskapsrepresenterande system som används är de som rymmer de ämnesområden som är centrala för organisationen; de innehållsmässiga aspekter av ett dokument som kommer att uppmärksammas och utgöra utgångspunkten för klassifikationen av det, är de som är mest relevanta för organisationen.

Därigenom kommer biblioteket att bli en spegling eller fysisk manifestation av den intellektuella verksamhet som bedrivs vid organisationen ifråga. Biblioteket vid en vetenskaplig institution kommer att avspegla den forskning som bedrivs där, inte bara vad gäller disciplinär hemhörighet och ämnesinriktning, utan också dess paradigmatiska eller kunskapsteoretiska grunder. Även de historiska förändringar som verksamheten genomgår, kommer att realiseras i bibliotekets och dess samlingars utveckling över tid.

Utifrån denna föreställning om biblioteket som en verksamhetsspeglande och kunskapsreproducerande institution kommer de bevarade bibliotekssamlingarna och -katalogerna från Statens rasbiologiska institut att studeras.

Avhandlingen (monografi) skrivs på svenska.
Handledare: Kerstin Rydbeck och Ulrika Kjellman.

Projektledare: Christer Eld