Visuell informationskompetens i vetenskaplig praktik

Beskrivning

Användningen av visuell information är en central aktivitet inom forskning och vetenskaplig kommunikation. Det gäller vid såväl utforskande av data som vid förklarande av vetenskapliga fynd. Visuell informationskompetens i vetenskaplig praktik är ett viktigt, men tämligen underutforskat, område inom informationsvetenskapen. Genom att undersöka visuella informationspraktiker, samt det visuella informationsobjektet i sig, syftar mitt projekt till att bättre förstå hur visuell informationskompetens kommer till uttryck inom vetenskaplig praktik och kommunikation.

Forskningsområde:

Forskningspraktiker och vetenskaplig kommunikation

Form:
Sammanläggningsavhandling

Språk:

Huvudhandledare:

Ulrika Kjellman.

Universitetslektor, Uppsala universitet

Biträdande handledare:

Veronica Johansson.
Universitetslektor, Högskolan i Borås

Övrig information:

Del av den nationella forskarskolan ReSource, till stor del finansierad av Vetenskapsrådet. Projekttid HT23-VT27 exkl. eventuell prolongation.

Projektledare: Erik Svallingson