Kandidatkurser i företagsekonomi

På kandidatnivå i företagsekonomi erbjuder vi tre inriktningar, Externredovisning, International Business and Marketing samt Management Control. Kurserna söks i ett kurspaket om 30 hp, vilket omfattar teorikurs om 15 hp samt kandidatuppsats 15 hp. Det går inte att söka kurserna var för sig.

Externredovisning

Studenter som sitter och lyssnar

Är du intresserad av hur externredovisning regleras och utvecklas samt vilken roll val av redovisningsprinciper spelar för företags finansiella rapporter samt deras användbarhet vid ekonomiskt beslutsfattande? Då är Externredovisning, 30 hp för dig.

Det är inte krav att man ska ha läst Grundläggande statistik och dataanalys II, 15 hp men det är starkt rekommenderat.

Anmälan och behörighet Externredovisning

På kursen studeras ämnet externredovisning ur tre perspektiv:

  • Redovisningsutfärdarens – handlar om redovisningsprinciper och hur de tar sig uttryck i form av olika redovisningsstandards
  • Redovisningsvalideringens – revision av externredovisning
  • Redovisningsanvändarens – företagsanalys, dvs. hur vi kan tolka, värdera och agera baserat på de finansiella rapporterna

Under kursens seminarier ges möjlighet att diskutera forskningsartiklar inom externredovisningsområdet. På så vis ges möjlighet att studera olika redovisningsstandards mer ingående, och man får möjlighet att läsa och förstå ämnet ur ett vetenskapligt perspektiv.

Examinationen består av olika delar, bl.a. av ett projektarbete. Genom detta arbete ges möjlighet till övning i att genomföra undersökningar samt använda regressionsmetod och kalkylblad alternativt RStudio/R. Vägledning kring detta finns via videoföreläsningar. Kunskaper i scriptspråk så som RStudio/R är mycket efterfrågade av arbetsgivare. Via erfarenheten av att jobba med scriptbaserad analys i R blir det även lättare att jobba med andra scriptspråk som ex. Python.

Det är en rekommendation, men inte ett krav, att du har läst Grundläggande statistik och dataanalys II, 15 hp om du vill läsa Externredovisningskursen.

"Föreläsningarna var väldigt informativa och greppande."

"Väldigt intressanta ämnen, bra föreläsningar och bra med räknestugorna."

"Kändes som att man verkligen lärde sig något som man kommer ha användning för i arbetslivet sedan och kursen kändes även väldigt aktuell."

I en examen finns möjlighet att inkludera valfria kurser. De ämnen som kan vara lämpliga att ha läst kurser inom, när man läser denna inriktning, är:

  • Grundläggande statistik och dataanalys II, 15 hp (det är en rekommendation, men inte ett krav, att du har läst denna kurs)
  • nationalekonomi
  • statistik
  • handelsrätt
  • matematik
  • psykologi
  • sociologi

Efter att ha läst denna kurs och tagit en kandidatexamen kan man välja att börja jobba eller fortsätta med studier på avancerad nivå. Kursen fokuserar på områden som passar dig som vill arbeta som finansanalytiker, CFO eller som revisor, men även för den som är allmänt intresserad av externredovisning och dess användbarhet. Program som kan vara aktuellt, men inte begränsat till, är Masterprogrammet i redovisning och finansiering med inriktning redovisning, bolagsstyrning och finansiell analys samt Magisterprogrammet i internationell och europeisk rätt och företagande. Det är möjligt att söka annat spår eller annat program. Se gärna sidan om Master- och magisterprogram för att ta del av hela utbudet.

International Business and Marketing

Är du intresserad av att arbeta med marknadsföring och internationellt företagande inom ett brett spektrum av internationella och nationella företag? Då är detta en kurs för dig.

Anmälan och behörighet International Business and Marketing

Student som skrattar

Många företag står idag inför ett antal utmaningar i samband med globalisering och utveckling mot marknader, nätverk, informationsflöden och företag som är alltmer beroende av och integrerade med varandra. I denna kurs analyseras de problem och utmaningar som kan uppstå i samband med företags inträde på nya marknader eller vidare expansion på befintliga marknader.

Kursen är en integration av internationellt företagande och marknadsföring och ger en djupare förståelse för de båda ämnena. När internationellt företagande studerats på tidigare nivåer har fokus legat på globalisering generellt, medan c-nivån går djupare in på det globala företaget. Den marknadsföring studeras har ett företags- och tjänsteperspektiv, till skillnad från det konsumentvarufokus som a- och b-nivån har.

Kursen är uppbyggd runt 6 teman som tillsammans ger en djupare förståelse för internationellt företagande och marknadsföring, genom att man tittar på frågorna från olika perspektiv:

  • The international firm in a global context
  • Managing the international firm
  • Cultural aspects of business
  • Contemporary issues of marketing
  • Relationships
  • Networks

Kursen följer ett pedagogiskt upplägg där var och en av de sex temana tillägnas en vecka var. Via introduktionsföreläsningar och ett case, intervjuer eller förhandlingar inleds varje vecka. Det avrapporteras sedan genom ett en kort film med en presentation spelas in kring temat för att få en bättre förståelse för ämnet.

Detta är en kurs med mycket fokus på det praktiska såväl som det akademiska. Under seminarietillfällena ges tillfälle att reflektera över litteraturen på flera sätt. Studenterna får också möjlighet att både leda och delta i seminarierna. Detta ger god träning inför framtida arbetsuppgifter som att leda möten eller workshops.

Genomgående aspekter är etiska frågor och hållbarhetsperspektiv. Företag som gör affärer i andra länder kan ställas inför utmaningar kopplade till olika kulturer och synsätt. Att förstå hur företag kan jobba mer hållbart, både miljömässigt, socialt och ekonomiskt, diskuteras. Hur kan ett företag veta att de aktörer de samarbetar med har samsyn kring etik och hållbarhet?

På kursen skrivs en större kursrapport där studenterna själv får välja att studera ett existerande företag ingående. Detta ger en bra förståelse för den verklighet företag verkar inom och ger god förberedelse inför kommande uppsatsarbete.

"The pedagogical structure of the course, with Monday assignments, lectures, literature seminars, and the business case report"

"The layout of the different activities on the course in reoccurring modules"

"Course literature, the diversity in the material with both a course book and academic articles"

I en examen finns möjlighet att inkludera valfria kurser. De ämnen som kan vara lämpliga att ha läst kurser inom, när man läser denna inriktning, är:

  • Tillämpad statistik, 15 hp
  • Marknadsrätt och marknadsstrategier, 15 hp kompletterar de etiska aspekterna på kursen
  • Nationalekonomi B, 30 hp
  • Media– och kommunikationsvetenskap-kurser
  • Sociologi-kurser ger förståelse för hur individer förstår sin omgivning
  • Retorik ger god övning i kommunikation
  • Språkkurser är bra att läsa för de som vill jobba på internationella marknader
  • Kulturgeografi är bra att läsa om man vill jobba med internationella affärer

Efter att ha läst International Business and Marketing och tagit en ekonomie kandidatexamen kan man välja att börja jobba eller läsa vidare på avancerad nivå. Möjliga arbetstitlar kan vara konsult, affärsutveckling, hållbarhetsansvarig, key account manager, inköpare, marknadsansvarig, projektledare och omvärldsanalytiker.

Ett masterprogram som kan vara aktuellt är Masterprogrammet i företagande och ledning. Programmet har tre inriktningarna och de två som har samma fokus som denna kurs är internationellt företagande och marknadsföring. Ett annat alternativ är Magisterprogrammet i internationell och europeisk rätt och företagande. Det är möjligt att söka annat spår eller annat program. Se gärna sidan om Master- och magisterprogram för att ta del av hela utbudet.

Management and Control

Studenter som pratar med varandra

Chefer och medarbetare i organisationer möter en rad utmaningar kopplade till management och styrning. Utmaningarna har två huvudsakliga ursprung:

  • den externa omgivningen och dess intressenter, såsom ägare, kunder samt media m fl.
  • organisationens interna verksamhet, aktiviteter och processer.

Anmälan och behörighet Management and Control

Dessa ofta motstridiga krav och förväntningar skapar en komplex problembild som möter chefer dagligen. De skapar såväl begränsningar som möjligheter för ledning och styrning.

Denna kurs behandlar både verksamhetsstyrning och organisation. När organisation studeras på tidigare nivåer är det i kombination med ämnet marknadsföring. Även om denna kurs är en fördjupning på det som behandlats på tidigare nivåer så ligger fokus mer på styr- och ledningsfrågor än tidigare. Organisationer och företag studeras från olika perspektiv och studenterna möter typiska lednings- och styrproblem. Det går att se på organisation och styrning utifrån olika håll, därför ges här olika teoretiska perspektiv om hur problem kan hanteras.

De inledande veckorna på kursen har en liknande struktur. Det är föreläsningar på måndagar, grupparbeten under veckan och seminarium på fredagar. Därefter blir strukturen friare med fler individuella delar. Undervisningen som sådan består av föreläsningar och framförallt fallstudieseminarium, vilka har uppskattats av tidigare studenter. På kursen ges också övningar i akademiskt skrivande där möjlighet ges att inte bara förbättra skrivtekniken utan också få en hel del praktiska tips inför framtida uppsatsarbete.

Som en förberedelse inför framtida arbete görs ett konsultprojekt. Ett konsultföretag kommer och presenterar ett fiktivt case som bygger på deras branscherfarenhet. Studenterna får möjlighet att gå in i en konsultroll då de ska ta fram en lösning på problemet. Tre färdigheter som är genomgående i de flesta ekonomyrken, och som detta projekt ger praktisk övning i, är att presentera lösningen genom skriftlig rapport, Powerpointpresentation samt muntlig redogörelse. Under seminariet, när lösningarna presenteras, deltar även företagsrepresentanten som då kan ge feedback på förslaget.

Kursen avslutas genom ett större arbete inom något av tre olika teman. Via de olika temana ges möjligheter att fördjupa sig i frågor som rör bl.a. hållbarhet, företagsansvar och förändringsarbete. Arbetet är en mindre uppsats och en undersökning ska göras kopplat till temat. Genom detta arbete, och den problematiseringsuppgift som skrivs, ges ytterligare en bra övning inför skrivandet av kandidatuppsatsen.

"The lectures and professors were great. I really enjoyed the seminars."

"Nice interaction with teacher and students - very nice way of working."

"Case tasks!"

"Great course! Very glad I took it, I feel like I can have much of what I’ve learned, it feels relevant and can be put to good use in both working life and the essay. Thank you!"

I en examen finns möjlighet att inkludera valfria kurser. De ämnen som kan vara lämpliga att ha läst kurser inom, när man läser denna inriktning, är:

  • handelsrätt
  • pedagogik
  • psykologi
  • sociologi
  • statistik
  • statskunskap
  • språk

Efter att ha läst Management and Control och tagit en kandidatexamen kan det vara lämpligt att börja arbeta eller fortsätta med studier på avancerad nivå. Några yrkesval som kursen lämpar sig väl för är konsult, manager med personalansvar, controller och verksamhetsutvecklare. Program som kan vara aktuella, men inte begränsat till, är Masterprogrammet i Företagande och ledning – inriktning organisation, Masterprogrammet i redovisning och finansiering – inriktning strategisk ekonomistyrning, eller Magisterprogrammet i internationell och europeisk rätt och företagande. Det är möjligt att söka annat spår eller annat program. Se gärna sidan om Master- och magisterprogram för att ta del av hela utbudet.

Behörighet, urval och ansökan

Behörighetskrav samt urvalsgrupper (när man söker kursen som fristående kurs, ej inom ett program) hittar du via vår utbildningssida. Ansökan sker på Antagning.se.

Kontakt

  • Har du frågor gällande ansökan, kursinnehåll, behörighet eller urval kontaktar du
  • studievägledning

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin