Andrej Kotliartchouk befordrad till professor

Den 1 mars 2024 befordrades Andrej Kotliartchouk till professor i historia vid Uppsala universitet. Andrej disputerade 2006 vid Stockholms universitet. Hans forskning fokuserar på etniska minoriteter och massvåld, andra världskriget i minnespolitik, och nazisternas folkmord på romer. Andrej är projektledare för det pågående projektet “Att vittna för framtiden. Förintelsen, Sverige och bortglömda tidiga vittnesmål” (projektmedarbetare är Karin Kvist Geverts och Simo Muir) finansierat av Vetenskapsrådet. Syftet med projektet är tvådelat: för det första att samla tidigare okänt, oanvänt och bortglömt källmaterial i, och om, Sverige som berättar om Förintelsen och folkmordet på romer, och för det andra att undersöka hur och på vilket sätt den svenska och transnationella “vittnesmålsekologin” formades. Åren 2018–2023 var han ledare för projektet “Memory Politics in Far Right Europe: Celebrating Nazi Collaborationists in Post-1989 Belarus, Romania, Flanders and Denmark” (finansierat av Östersjöstiftelsen).

Bland hans senaste publikationer är antologin On the Digital Front-Line. Far-Right Memory Work in Baltic, Central, and East European Online Spaces (medredaktör F. Zavatti) som publicerades 2023 i serien Opuscula Historica Upsaliensia och ett kapitel om radikaliseringen av den statliga antiziganismen i Skandinavien under andra världskriget: “En marge du génocide. La Seconde Guerre mondiale et la radikalisering de la politique étatique antitsigane dans les pays scandinaves”, i : Persécution des Roms et Sinti et violences génocidaires en Europe de l’Ouest, 1939-1946 (Paris, 2023).

Förutom sin forskning och undervisning är Andrej Kotliartchouk programansvarig för det internationella mastersprogrammet i modern historia vid historiska institutionen, Uppsala universitet. Han handleder också två doktorander vid institutionen.