Andrea Benediktsdottir erhåller STINTs International Postdoc stipendium

Farmaceutiska fakulteten gratulerar Andrea Benediktsdottir, doktorand vid Institutionen för Läkemedelskemi, som beviljats STINTs stipendium om 1,1 miljoner kronor för en postdok-vistelse vid The Wright Lab vid McMaster University i Hamilton, Kanada.

Andrea Benediktsdottir

Andrea Benediktsdottir, doktorand vid Farmaceutiska fakulteten, har av Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning, STINT, beviljats 1,1 miljoner kronor inom programmet International Postdoc, en satsning som ger nyligen disputerade forskare möjlighet till vistelse vid ett lärosäte i ett land utanför EU/EFTA.

– Min disputation är planerad till maj 2024 varpå jag tillträder en postdok-tjänst vid The Wright Lab vid McMaster University i Hamilton, Kanada. Jag kom först i kontakt med Dr. Gerry Wright i samband med antibiotikakursen ICARe i Frankrike, och att STINT nu ger mig möjligheten att de kommande åren bli en del av Dr. Wrights team som tveklöst tillhör världens främsta miljöer för antibiotikaforskning är något jag är oerhört tacksam för.

Andrea Benediktsdottir färdigställer för närvarande sitt doktorandprojekt vid Uppsala universitet. I detta har hon utvecklat en molekyl med kapacitet att angripa gramnegativa bakterier och som hittills inte orsakat oönskade bieffekter. Arbetet följer ett parallellspår till ett projekt vid den internationella antibiotikaplattformen ENABLE-2 och bedöms ha goda utsikter att generera viktiga tillskott i sökandet efter nya antibiotika.

– På ICARe fick jag även inspiration till ett koncept där molekylen genom att binda till järn kan locka bakterierna att öppna sina skyddande skal, vilket är en av de stora utmaningarna inom vårt fält. Hittills har jag bara tidiga resultat att luta mig mot, men lyckas vi blir potentialen enorm.

Som postdok vid The Wright Lab ska Andrea Benediktsdottir förkovra sig i semisyntes, en teknik att använda bakterier för att utveckla nya molekyler. Längs vägen hoppas hon skräddarsy en molekyl som vid återkomsten till Sverige kan utgöra en grundläggande byggsten i nästa idé: en metod att avväpna de farliga bakteriernas infekterande förmågor utan att påverka alla nyttiga bakterier.

– Förhoppningsvis väntar mycket spännande forskning framöver, men just nu har jag fullt fokus på min kommande disputation följt av två mycket värdefulla år vid The Wright Lab. Att jag dessutom nyligen fick besked från Apotekarsocieteten att de beviljar mig ett kompletterande stipendium för mitt andra år i Kanada ger mig förutsättningar att ägna mig fullt ut åt mitt arbete, och det är fantastiskt att se hur mycket Sverige faktiskt investerar i att ge sina unga forskare möjlighet att konkurrera på internationell nivå.

MER INFORMATION

Andrea Benediktsdottir, doktorand