ENABLE-2 utökar sin portfölj med brittiskt program

ENABLE2 expanding June 2024

Alistair Farley, Christopher Schofield, Diarmaid Hughes & Anders Karlén

Antibiotikaplattformen ENABLE-2 välkomnar ett program vid Ineos Oxford Institute for antimicrobial research (IOI) med bas vid Oxfords universitet. "Vi ser mycket positivt på att ENABLE-2 befäster sin internationella närvaro ytterligare med detta lovande projekt", säger Anders Karlén, koordinator för ENABLE-2 och professor vid Uppsala universitet.

ENABLE-2, plattformen för identifiering av nya antibiotika med nav vid Uppsala universitet, meddelar att de inleder samarbete med ett program under ledning av professor Christopher Schofield och Dr. Alistair Farley vid Ineos Oxford Institute for antimicrobial research (IOI) med bas vid Oxfords universitet.

– Att anta en så stor global folkhälsoutmaning som antimikrobiell resistens görs inte isolerat. Utvecklingen av nya antibiotika kräver omfattande samarbete över vetenskapliga discipliner och nationella gränser. Vi är därför mycket glada över att ansluta till ENABLE-2-plattformen som förenar betydande expertis från hela Europa inom läkemedelskemi för antibiotika, och ser fram emot att fortsätta utveckla våra föreningar tillsammans med teamet i ENABLE-2, säger professor Schofield.

Anders and Diarmaid

Programmet ingick tidigare i det Innovative Medicines Initiative -finansierade projektet ENABLE och förfogar idag över ett flertal substanser med potential att utgöra grund för framtida antibiotika. I samarbete med ENABLE-2 ska de aktuella föreningarna nu utvärderas ytterligare för identifiering av vilka substanser som är bäst lämpade att gå vidare med för fortsatt utveckling.

– Sedan vi lanserade ENABLE-2 år 2021 möter vår plattform allt större intresse utanför Sveriges gränser, och majoriteten av ansökningarna inkommer idag från andra europeiska länder. Vi ser nu fram emot att arbeta med teamet på IOI för att stödja deras program genom fortsatt utveckling", säger Anders Karlén, koordinator för ENABLE-2 och professor vid Uppsala universitet.

Mer information

• Det nya programmet fokuserar på en ny klass av bredspektrum metallo-beta-laktamas-hämmare (MBL) som återställer karbapenemers aktivitet i multiresistenta Gram-negativa Enterobacter.
  • ENABLE-2 tar emot ansökningar från forskare vid publikt finansierade universitet och forskningsinstitut i Europa. Läs mer på ENABLE-2.
  • ENABLE-2 är en plattform för upptäckt av antibakteriella läkemedel med expertis och infrastruktur att utveckla flera program parallellt.
  • ENABLE-2 finansieras av Vetenskapsrådet och Nationellt forskningsprogram om antibiotikaresistens.

Anders Karlén
Koordinator, ENABLE-2