Farmaceutiska fakulteten redo för Almedalen 2024

Mathias Hallberg I Almedalen

Med fokus på bland annat Receptarieutbildning, Spelmissbruk och regeringens högaktuella Narkotikautredning är Farmaceutiska fakulteten redo att göra tydliga avtryck vid sommarens Almedalsvecka. ”Det är varje universitets uppgift att delta där samhällsdebatten förs, och vi reser med ett mycket slagkraftigt program” konstaterar dekan Mathias Hallberg.

Tisdag 25 juni inleder Uppsala universitet sitt engagemang vid årets Almedalsvecka, ofta benämnd världens största demokratiska mötesplats. Med bas vid Campus Gotland i centrala Visby närvarar flera av Farmaceutiska fakultetens medarbetare för att bidra med evidensbaserad kunskap i de många samtalen med fokus på forskning och farmaci.

– Almedalen är en oerhört viktig arena i vårt arbete att rikta strålkastaren på ämnen som är nödvändiga att lyfta på samhällets agenda. I år belyser vi till exempel receptarieprogrammet där vikande söktryck är en akut utmaning för både universitet och apotek, säger Anja Sandström, prodekan för utbildning på grund- och avancerad nivå.

På plats i Visby är också U-FOLD som i år räknar till sin tolfte Almedalsvecka. Med sex seminarier på tre dagar stärker forumet sin närvaro ytterligare och bjuder liksom tidigare somrar på en rad profiltäta paneler.

– Som nav för beroenderelaterade frågor har vi ett ansvar att ge dem en framskjuten position i programmet. I år lyfter vi bland annat spelmissbruk, narkotikautredningen och hur vi ska förebygga de kriminella gängens rekryteringar av unga. Med andra ord: utmaningar som angår hela vårt samhälle, säger Fred Nyberg, senior rådgivare i U-FOLD.

Parallellt med förberedelserna pågår ett intensivt arbete med de ämnen fakulteten belyste vid fjolårets Almedalsvecka. Hit hör det uppmärksammade seminariet om regulatorisk kompetens som resulterat i en regional kraftsamling för att tillgodo de svenska livsvetenskapernas rekryteringsbehov.

– Det är varje universitets uppgift att delta där samhällsdebatten förs, och med Campus Gotland har vi plattformen att samla politiker och profession vid vårt bord. Att vår fakultet dessutom reser till Almedalen med ett mycket slagkraftigt program gör mig övertygad om att vi kommer att göra tydliga avtryck, säger dekan Mathias Hallberg.

Boka redan nu

Kan vi verkligen bättre - Sveriges framtida narkotikapolitik
Tisdag 25 juni, kl. 13:00–14:00
D-huset, Kaserngatan 1

Unga och gängkriminalitet - hur kan vi bryta trenden?
Tisdag 25 juni, kl. 14:30–15:30
D-huset, Kaserngatan 1

Gårdsförsäljning och monopol – är det möjligt?
Tisdag 25 juni, kl. 16:00–17:00

Spelberoende - tillgänglighet och triggers
Onsdag 26 juni, kl. 11:30–12:30

Beroendesjukdom - nya behandlingsstrategier och AI-baserad teknik
Torsdag 27 juni, kl. 08:30–09:30

Behövs receptarier? – Universiteten slår larm om bristande söktryck
Torsdag 27 juni, kl. 14:30–15:30
B-huset, sal B24, Cramérgatan 3

Är fysiskt aktiva ungdomar friskare och mindre benägna att använda ANDTS?
Torsdag 27 juni, kl. 16:00–17:00
D-huset, Kaserngatan 1

Bör vi betala mer för läkemedel till svårare sjuka?
Fredag 28 juni, kl. 13:00–14:00

Mathias Hallberg, dekan