SweDeliver får fortsatt finansiering 2025-2029

SweDeliver 2.0

SweDeliver, Nationellt kompetenscentrum i läkemedelstillförsel, beviljas fortsatt finansiering i ytterligare fem år. Beslutet meddelas av Verket för innovationssystem (Vinnova) som i en aktuell utvärdering delar ut mycket höga betyg till SweDelivers fyra första verksamhetsår. Vinnovas finansiering kan uppgå till 36 MSEK, med ytterligare tillkommande medel väntas centrets totala värde uppgå till 108 MSEK.

– Det här är ett fantastiskt besked för SweDelivers partners och juniora medarbetare vars stora engagemang är avgörande för våra resultat. Det är dessutom mycket goda nyheter för alla läkemedelsforskare och vårdtagare världen över som redan har och kommer att få stor nytta av SweDelivers vetenskapliga framgångar, säger Christel Bergström, Centrumledare och professor i molekylär galenisk farmaci.

SweDeliver invigdes 2020 som en fortsättning på Swedish Drug Delivery Forum. Med akademiskt nav i Uppsala, leder universitetets Farmaceutiska fakultet tillsammans med 18 industripartners forskning med fokus på utmaningar inom Parenteral, Oral och Pulmonär läkemedelstillförsel. Flera tidigare utvärderingar har redan konstaterat SweDelivers starka vetenskapliga position, inte minst arbetet inom Oral läkemedelstillförsel som återkommande rankas bland världens främsta med resultat som får stora internationella genomslag.

Bertil Abrahamsson, styrelseordförande

– Vinnovas besked är ett mycket välkommet kvitto på det extraordinära arbete som alla i SweDeliver bidrar till. Idag har vi en unik struktur som väcker engagemang även långt bortom Sveriges gränser, något som bekräftas av att branschjättarna Janssen Pharmaceuticals och Chiesi valt att ansluta till vårt nätverk. Att vi nu fortsätter bygga för ytterligare fem år ger oss utrymmet vi behöver för att säkerställa långsiktig progress inom fältet, konstaterar Bertil Abrahamsson, styrelseordförande i SweDeliver och Senior principal scientist vid AstraZeneca.

Det viktiga arbetet att rita kartan för SweDeliver 2.0 har redan lämnat startgroparna och i höst ska ansökningar för kommande forskning vara på plats. Dessförinnan välkomnar flera av SweDelivers industripartners de lovande masterstudenter som valts ut för sex veckors sommarpraktik i pågående forskningsprojekt. I kalendariet väntar också SweDeliver Summit 2024, där centrets juniora forskare och partners möts för nulägesrapporter och framåtblickande samtal.

– SweDeliver är en verksamhet präglad av öppenhet och generositet, och för oss som liten aktör med stor potential är de kunskapsutbyten SweDeliver erbjuder direkt ovärderliga. Så beskedet om fem nya år med SweDeliver är självklart oerhört betydelsefullt, säger Anna Franzén, Clinical & Regulatory BDO vid Emplicure, ett svenskt läkemedelsföretag med fokus på forskning och utveckling av patenterbara läkemedelsprodukter.

Fakta

• SweDeliver är ett världsledande forskningscentrum med fokus på nya strategier för effektivare läkemedelstillförsel med ekonomiskt stöd från Vinnova.
  • SweDeliver fokuserar på viktiga forskningsutmaningar inom Parenteral, Oral och Pulmonär läkemedelstillförsel.

Christel Bergström, Centrumledare
Professor, Uppsala universitet