Karakterisering av nanomaterial för elektrokatalytisk framställning av vätgas med in-situ metoder

Katalysatorer för biomassa.

Projektbeskrivning

Målsättningen i projektet är att utveckla effektiva och selektiva katalysatorer genom att kombinera teoretiska beräkningar, materialsyntes samt elektrokatalytisk design och testning. Vi strävar särskilt efter att tillverka och karakterisera nanomaterial för elektrokatalystisk oxidering av glycerol, som är en biprodukt från tillverkning av biobränsle samt kolväten från svartlut från sulfatprocessen vid papperstillverkning, till mer värdefulla kemikalier samt vätgas. Projektet genomförs i samarbete med en grupp bestående av forskare från KTH och SU samt svenska företag. En stor del av experimenten kommer att göras vid synkrotronanläggningar runt om i världen, särskilt i Hamburg.

Projektet finansieras av Stiftelsen för Strategisk Forskning (SSF) inom programmet “Material för energitillämpningar”. 2018-2022.

Medarbetare: Ann Cornell (KTH, koordinator), Germán Salazar Alvarez, Athira Anil, Mats Johnsson (SU), Lars G. M. Pettersson (SU), Gunnar Henriksson (KTH), Egon Campos (SU, postdok), Rafael Barrios (SU, postdok), Zhen Qiu (KTH, postdok), Jai White (KTH, doktorand), Irina Terekhina (SU, doktorand).