Provmiljöer för neutronspridning av energimaterial och biomaterial

Bild på provmiljöer för neutronspridning av energimaterial och biomaterial.

Provmiljöer för neutronspridning av energimaterial och biomaterial.

Projektet syftar till att utöka längdskaleområdet som kan studeras med DREAM.

Projektbeskrivning

Projektet handlar om att anpassa neutroninstrumentet DREAM vid ESS (European Spallation Source i Lund till studier av nanomaterial och därmed kraftigt utöka dess användningsområden och användarbas. Projektet syftar till att utöka längdskaleområdet som kan studeras med DREAM. Vi kommer även att designa flera avancerade provmiljöer för att denna uppgradering ska kunna nyttjas till fullo. Diffraktometern DREAM har redan från början designats för att möjliggöra samtidig datainsamling i två olika längdskaleområden (ångström- och nanometernivå). Några exempel på möjliga studier är att undersöka hur batteriers struktur förändras under användning eller att följa självorganiseringen av mycket små cellulosafiber.

Projektet är finansierat av Vetenskapsrådets neutroninitiativ. 2017-2020.

Medarbetare: Germán Salazar Alvarez, Peter Svedlindh, Mario Valvo, Seda Ulusoy