Utveckling av en provmiljö för magnetiska mätningar vid CoSAXS

Provmiljö.

Provmiljön.

Projektbeskrivning

I projektet utnyttjar vi den enorma potential som finns i de nya forskningsanläggningarna ESS och MAX IV i Lund för studier av framtidens batterimaterial. Vi samarbetar med tyska forskningsgrupper vid Universität zu Köln och Forschungszentrum Jülich och vi kommer mer specifikt att utnyttja anläggningarnas möjligheter att studera nanopartikelbaserade batterimaterial vid flera olika längdskalor samtidigt, möjligheter som de nya instrumenten DREAM (vid ESS, och CoSAXS vid MAX IV, erbjuder.

Med järnbaserad batteriteknologi i fokus kommer vi att utveckla metoder för att studera batteriernas kemi genom att följa förändringar i batterikomponenternas struktur och magnetism på nanometernivå. Detta görs genom att studera hur materialen sprider röntgen- och/eller neutronstrålar vid olika vinklar. Inom projektet kommer vi också att utveckla speciellt utformade experimentella battericeller som låter oss ladda upp eller ladda ur batteriet samtidigt som vi bestrålar cellerna med röntgen- och/eller neutronstrålar under magnetiska fält (in-operando studier).

Projektet finansieras inom Röntgen Ångström Cluster som är ett tysk-svenskt forskningssamarbete inom strukturbiologi och materialvetenskap (2020-2023)

Medarbetare: Germán Salazar Alvarez, Peter Svedlindh, Mario Valvo (UU), Sabrina Disch (Universität zu Köln, koordinator i Tyskland), Earl Babcock (Forschungszentrum Jülich), Mikhail Feygenson (ESS och Forschungszentrum Jülich), Tomás Plivelic (MAX IV laboratoriet)