Mjukare, tunnare och mer följsamma cocleaimplantat

Projektet arbetar med att göra mjukare, tunnare och mer kompatibla CI-elektroduppsättningar med vår mikrofluidiska töjbara kretskortsteknologi.

• Period: 2018-02-05 – 2024-10-31
  • Budget: 0 kr
  • Finansiär: Vetenskapsrådet

Beskrivning

Även om cochleaimplantat (CI) har gett hörsel och ett bättre liv för hundratusentals, kan de förbättras. Den komplexa fina strukturen hos hörselsnäckan och särskilt dess långa, slingrande och smala hörselgång scala tympani, med dess ömtåliga basilära membran och tunna mjukvävnad, kräver mer känsliga CI-elektroduppsättningar.

Målet med projektet är att göra mjukare, tunnare och mer kompatibla CI-elektroduppsättningar med vår mikrofluidiska töjbara kretskortsteknologi, för att minska trauma och förbättra kvarvarande hörsel samtidigt som de ger en bättre elektrisk stimulering av cochleanerven.

Cocheimplatant

• Dept Materials Science and Engineering, Uppsala University
  • Dept Surgical Sciences, Uppsala University

Projektledare: Klas Hjort
Medarbetare: Hao Li, Helge Rask-Andersen, Otorhinolaryngology and Head and Neck Surgery, Uppsala University

• För mer information kontakta professor Klas Hjort.