Hållbar elektrisk energilagring och energiomvandling

Vår forskning fokuserar på att utveckla hållbara, organiska batterimaterial samt organiska och metallorganiska katalytiskt aktiva material.

Hållbar elektrisk energilagring och energiomvandling

Det hållbara, koldioxidneutrala samhället är helt beroende av nya sätt att omvandla och lagra energi och vår forskning syftar till att bidra med lösningar för att nå denna utmaning. Elektrisk energi är ren, men transient och måste produceras i samma ögonblick som den konsumeras. Detta kan åstadkommas genom omvandling mellan kemisk och elektrisk energi i ett batteri eller en bränslecell.

Vår forskning fokuserar på att utveckla hållbara, organiska batterimaterial samt organiska och metallorganiska katalytiskt aktiva material för omvandling av förnybart producerad energi till elektricitet via bränslen framställda genom vattenspjälkning.

All-organiska batterier

Med hjälp av kinonbaserade ledande redoxpolymerer som katod- och anodmaterial utvecklar vi all-organiska protonbatterier.

Organiska litiumjonbatterier

Vi utvecklar redoxaktiva organiska material för att ersätta den koboltbaserade katod som används i konventionella litiumjonbatterier med mer miljövänliga alternativ. Dessutom utvecklar vi material för andra cykelkemier som natrium, kalium och kalcium

Protonkopplade redoxreaktioner

Alla omvandlingar mellan elektrisk och kemisk energi bygger på redoxreaktioner som är kopplade till kemiska reaktioner. En av de viktigaste klasserna av kopplade redoxreaktioner är protonkopplade redoxreaktioner. För att kunna förutsäga resultatet av en sådan reaktion är det viktigt att förstå hur elektron- och protonrörelserna hänger samman.

Järnbaserade katalysatorer för vattenoxidation

Flera järnbaserade molekylära katalysatorer för oxidativ vattenspjälkning har tagits fram för homogen katalys. För nästa steg behöver molekylära katalysatorer för heterogen katalys utvecklas. För detta ändamål använder vi ledande redoxpolymerer som en plattform för att immobilisera järnbaserade katalysatorer.

The Molecular Sabatier’s principle

Sabatier's princip säger att substratets bindningsenergi till katalysatorn varken bör vara för stark eller för svag och har varit avgörande för utvecklingen av metallkatalysatorer för heterogen katalys. I detta projekt använder vi porfyrinbaserade material för reduktiv vattenspjälkning för att härleda den molekylära versionen av Sabatiers princip med hjälp av kombinerade elektrokemiska och beräkningsmetoder.

Vid frågor kontakta professor Martin sjödin