AI för lärande och förklarbar produktion och logistik (EXPLAIN)

Forskning och utveckling av en ny generation av interaktiva och innovativa fusion av virtuella produktionsmetoder och maskininlärningsalgoritmer.

• Period: 2021-04-15 – 2024-12-31
  • Finansiär: Vinnova

Vad är EXPLAIN?

EXPLAIN-projektet syftar till att öka och utveckla svensk tillverkningsindustris hållbara produktion, för lönsamhet och konkurrenskraft. Projektet bedriver forskning och utveckling av en ny generation av interaktiva och innovativa fusion av virtuella produktionsmetoder och maskininlärningsalgoritmer för bättre beslutsstöd och öka kunskap och förståelse inom produktionssystemets livscykel. EXPLAIN baseras på ett human-in-the-loop system som tar sig an komplexa flermålsbeslut inom produktionsplanering och styrning rörande energi- och resurseffektivitet.

• Uppsala University
  • KTH Royal Institute of Technology (Department of Production Engineering)
  • ABB Power Grids Sweden AB
  • AstraZeneca AB