Är den palliativa vården jämlik?

En registerstudie av skillnader i vård och omsorg mellan svenskfödda och utlandsfödda döende patienter

Beskrivning

Internationell forskning har visat att det i många länder finns skillnader i både tillgång och vårdkvalitet på den palliativa vård som ges till etnokulturella minoriteter respektive majoritetsbefolkningen. I den svenska kontexten saknas sådana studier. Däremot har forskning om andra vårdkontexter klarlagt att det finns kvalitetsskillnader mellan svenskfödda och utlandsfödda patienter.

I relation till palliativa vården rent specifikt visar både internationella och svenska studier att vårdpersonal tycker att möten med patienter med utländsk bakgrund är utmanande. Dessutom är det klarlagt att kvalitén på den palliativa vården i Sverige skiljer sig åt beroende på patientens ålder, diagnos och bostadsort.

Det är med bakgrund av detta som syftet med den här studien är att undersöka om den dokumenterade kvaliteten på den palliativa vården och omvårdnaden i livets slutskede skiljer sig åt mellan utlandsfödda och svenskfödda patienter. Studien är en explorativ registerstudie. Data från svenska palliativregistret används för att undersöka den dokumenterade vården och omvårdnaden under döende patienters sista vecka i livet. Variablerna kön, ålder och födelseland hämtas från SCB:s register över totalbefolkningen (RTB).

Projektledare: Pernilla Ågård
Medarbetare: Erika Sigvardsdotter